Spis treści

 

Kropki i kreski

 W dniu dzisiejszym dla odmiany chciałbym zainteresować Was bardzo popularna grą w kropki i kreski, która wciąga, pochłania nudę, nie wymagają wielu rzeczy, zabiegów, a tym bardziej pójścia do sklepu i kupienia ich.       

Wystarczy troszkę wyobraźni, kartka i kilka długopisów (w zależności od ilości graczy).

Kropki i kreski jest grą strategiczną polegającą na otaczaniu kropek przeciwnika własnymi kropkami i kreskami.

Etap I

Na początku gry plansza jest pusta, ruch polega na postawieniu kropki na pustym przecięciu linii. Gracze wykonują ruchy na przemian, starając się otoczyć przeciwnika – gdy to się uda, kropki otaczające łączy się linią i powstaje baza (rys. poniżej nr 1) lub stop (takim słowem niekiedy określa się samo utworzenie bazy). Linię można poprowadzić między kropkami, jeśli są one oddalone o jedną kratkę w pionie, poziomie lub na ukos. W odróżnieniu od otoczonych kropek nie da się usunąć. Jest to największa różnica między tymi grami.

Wielkość kartki na której się gra jest dowolna, jednak zalecane jest stosowanie kartki z zeszytu formatu A5. W kropki zwykle gra się w dwie osoby, jednak w rozgrywce może brać udział więcej graczy, pod warunkiem że każdy używa innego koloru. Gra kończy się z chwilą zapełnienia całej kartki, lub do momentu gdy jeden z graczy się podda, albo obaj się zgodzą skończyć grę i podliczyć punkty    

                                                                

Etap II

Grając w kropki nie można (rys. poniżej nr 2):

  • łączyć linią swojej kropki zamkniętej w bazie przeciwnika, tworząc w ten sposób bazy zazębione,
  • tworzyć baz otwartych przy krawędzi, tak jak to można było zrobić w go,
  • tworzyć pustej bazy, nawet dołączając ją do bazy już istniejącej,
  • dostawiać kropek w bazie, zarówno swojej, jak przeciwnika.
  • nie można zostawiać wolnych połączeń kratek jak na rys. 1

                                                 

Etap III

Często po zakończeniu gry na pierwszy rzut oka widać, kto wygrał, jednak w przypadku wyrównanej rozgrywki konieczne może się okazać podliczenie punktów. Punkty otrzymuje się za każdą otoczoną kropkę przeciwnika, oraz traci za otoczone własne kropki, nie ma jednak jednego systemu punktacji, zależy od tego co ustalą na początku gracze. Można stosować zróżnicowaną liczbę punktów – np. +2pkt. lub +3pkt. za kropki tworzące bazę przeciwnika, -2pkt., -3pkt. za otoczoną własną kropkę, jednak pojawiają się problemy typu: Ile punktów dać za własną kropkę czy bazę w otoczonej bazie przeciwnika?

Jedną z prostszych zasad punktacji jest przyznanie +1pkt. za każdą kropkę przeciwnika (nieważne czy luzem, tworzącą bazę, czy otoczoną wcześniej), oraz -1pkt. za własną kropkę (także w otoczonej bazie przeciwnika)

Terminologia

Terminologia gry nie jest ustalona odgórnie i często gracze tworzyli ją na własne potrzeby, dlatego też poniższe pojęcia mogą mieć różne nazwy.

Baza (nazywana też obozem, państwem itp. – rys.1) to połączone linią kropki otaczające kropki i bazy przeciwnika.

Mur (rys. 3), to rząd kropek sąsiadujących ze sobą w pionie, których przeciwnik nie może sforsować.

Zabezpieczanie (lub: cuma, kotwica itp. – rys. 4), oznacza połączenie baz lub grup kropek, przy pomocy muru i baz z krawędzią kartki, zyskując w ten sposób pewność, że zabezpieczone struktury nie zostaną otoczone przez przeciwnika. Zabezpieczać można też lokalnie do większych baz lub murów, ale jeśli nie są one zabezpieczone do krawędzi, istnieje ryzyko że zostaną kiedyś otoczone.

                                     

Filmik instruktażowy zamieszczam w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=lgKX7N-L1mU&list=WL&index=88&t=19s

Życzę Wam miłej zabawy