- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
KATIS- Komputerowy Asystent Terapii Integracji Sensorycznej to inteligentny program diagnostyczno- terapeutyczny przeznaczony do badania i prowadzenia terapii dzieci
z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego dzieci w wieku od dwunastego miesiąca do czwartego roku życia. Program to narzędzie ułatwiające standardowe badania i terapię dzieci we wczesnym okresie rozwojowym.
Program składa się z trzech modułów.
- Moduł rodzica.
- Moduł specjalisty.
- Moduł terapeuty.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym wykorzystywany jest moduł 3, który jest najbardziej złożony, a do którego to dostęp mają wykwalifikowani terapeuci integracji sensorycznej. Ze względu na przeznaczenie dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego w wieku od dwunastego miesiąca do czterech lat wykorzystywany jest
w Zespołach Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
Jak działa program KATIS?
Pierwszym krokiem, tak jak w diagnozie integracji sensorycznej, bez użycia programu jest wywiad z rodzicem/ opiekunem prawnym. Terapeuta prowadzący, drogą elektroniczną przesyła rodzicom kwestionariusz wywiadu w którym opisuje się podstawowe momenty ciąży, porodu i kilkunastu pierwszych miesięcy życia dziecka oraz reakcje dziecka na codzienne doświadczenia sensoryczne w kilku kategoriach w określonym wieku. Po wypełnieniu kwestionariusza rodzic odsyła go do terapeuty, który otrzymuje wstępną interpretacje wyników, które samodzielnie analizuje na podstawie zebranych informacji.
Krok drugi- przeprowadzenie przez certyfikowanego terapeutę integracji sensorycznej serii testów zaburzeń modulacji sensorycznej i zaburzeń ruchowych o bazie sensorycznej.
Krok trzeci- informacje i opracowanie programu ćwiczeń. Program oblicza standardowe wyniki przeprowadzonych testów, analizuje je i proponuje rozpoznanie które terapeuta może zaakceptować lub nie. W sytuacji, kiedy diagnoza zostanie zaakceptowana program w oparciu o stworzone inteligentne algorytmy KATIS buduje program terapii z najbardziej odpowiadającym zestawem ćwiczeń.
Opracowane na podstawie informacji zawartych na stronie programu: https://katis.pl/terapeuci.php oraz Podręcznika do Komputerowego Asystenta Terapii Integracji Sensorycznej Zbigniewa Przyrowskiego.
Martyna Szymkowiak
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Urządzenie multifunkcyjne BAFFIN TRIO służy do pionizacji pacjenta oraz pozycjonowania go w pozycji siedzącej . Ma zastosowanie u osób z wadami postawy i dysfunkcją mięśni. Doskonale sprawdza się u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, dystrofią mięśniową, w porażeniach różnego pochodzenia, tetra i paraplegiach a także u dzieci mających zaburzenia prawidłowej postawy ciała. Może być wykorzystywane leczniczo i profilaktycznie, zapobiegając nieuniknionym konsekwencjom chorób dziecięcych (wadom postawy i związanym z tym nieprawidłowym funkcjonowaniem organizmu).
Urządzenie pozwala prawidłowo (w optymalnej pozycji) ustawić kręgosłup i miednicę dziecka. Dzięki prawidłowej postawie polepsza się jakość życia. Lepiej funkcjonują trzy podstawowe układy: oddechowy, krążenia i trawienny. Wykorzystanie urządzenia multifunkcyjnego po zakończeniu ćwiczeń pozwoli na zwiększenie szans powrotu do prawidłowej pozycji. Dzięki konstrukcji, która po właściwym ustawieniu stara się odtworzyć fizjologiczne krzywizny kręgosłupa. Doskonale koryguje w sposób płynny skoliozy, a także przywraca w sposób bierny prawidłowe ustawienie kifozy i lordozy kręgosłupa. Regulacja ustawienia miednicy (miednica w pozycji siedzącej jest podstawą dla całego ciała) koryguje ustawienia kręgosłupa, co pozwala wymuszać korekcję całego ciała pacjenta. Możliwość płynnej regulacji obciążenia pośladków ma doskonałe działanie przeciwodleżynowe (zapobiega oraz ułatwia leczenie), w mniejszym stopniu podrażnia skórę. Urządzenie pozwala utrzymać głowę dziecka w prawidłowej pozycji, co ułatwia np. karmienie, uczenie i zabawę dziecka. Można go dopasować do aktualnej pozycji i wzrostu dziecka. Urządzenie multufunkcyjne BAFFIN TRIO poza funkcją pionizacji, pozwala na przyjmowanie pozycji siedzącej lub leżącej.
BAFFIN posiada oparcie pleców, które przypomina swoją budową kręgosłup człowieka. Dzięki takiej konstrukcji można ustawić plecy użytkownika w sposób anatomiczny lub korygujący. Urządzenie wyposażone jest w kamizelkę oraz pasy biodrowe służące do zabezpieczania prawidłowej pozycji użytkownika w fotelu. Kamizelka oraz pasy biodrowe mocowane są do urządzenia przy pomocy pasków.
Baffin TRIO to przyjazne i funkcjonalne urządzenie zarówno dla pacjenta jak oraz opiekuna.
Posiada:
• bardzo duży zakres regulacji – w jednym urządzeniu może przebywać dziecko o wzroście
135 cm i osoba dorosła do 170 cm;
• duże możliwości biernej korekcji postawy w pozycji siedzącej, stojącej i leżącej;
• możliwość ustawienia pozycji pośrednich w celu uzyskania jak największego komfortu dla
pacjenta;
• możliwość pionizacji z każdej pozycji - siedzącej, leżącej i pozycji pośrednich;
• funkcję transportowa - jedno z niewielu urządzeń, w którym możemy przemieszczać się
z pacjentem w pozycji stojącej;
• duże możliwości dopasowania do anatomicznych kształtów użytkownika;
• możliwość przyjmowania nie tylko pozycji stojącej, ale także siedzącej i leżącej
z zachowaniem stabilizacji;
• system wyjmowanych podpaszek, pelot biodrowych i podłokietników ułatwiające przeniesie
pacjenta na urządzenie;
• system wygodnych i regulowanych podłokietników;
• intuicyjne i przyjazne sterowanie za pomocą pilota
Baffin TRIO znajduje najczęściej zastosowanie w następujących jednostkach chorobowych: mózgowe porażenie dziecięce, dystrofie mięśniowe, porażenia różnego pochodzenia, rozczep kręgosłupa, przepukliny oponowo-rdzeniowe, stany po urazach kręgosłupa, stany po urazach czaszkowo-mózgowych, stany po udarach, wady postawy, a w szczególności skolioza kręgosłupa, gdy inne zaopatrzenie nie znajduje zastosowania.
Wskazania:
• poprawa czynności układu sercowo-naczyniowego;
• zapobieganie i leczenie zastojów żylnych;
• poprawa wentylacji płuc i zapobieganie zapalenia płuc;
• zapobieganie zatorom tętnicy płucnej;
• zapobieganie i leczenie osteoporozy;
• zapobieganie i leczenie zastojów w układzie moczowym;
• poprawa perystaltyki jelit;
• pomoc w reedukacji pęcherza neurogennego;
• poprawa stanu psychicznego;
• zapobieganie zanikom mięśni;
• zapobieganie i leczenie przykurczów, poprawa ruchomości stawów;
• leczenie i spowalnianie postępu skoliozy u dzieci i młodzieży z utraconą funkcją chodu;
• budowanie prawidłowego wzorca siadu.
Przeciwskazania do korzystania z Baffina TRIO pokrywają się z przeciwskazaniami do pionizacji.
Zalicza się do nich:
• atypowa niepożądana reakcja na pionizację,
• stany zapalne stawów rożnego pochodzenia,
• stany pourazowe po złamaniach kości długich z niepełnym zrostem,
• stany po zwichnięciu i innych urazach stawów,
• zwiększona temperatura ciała.
Opracowała : Izabela Matczak
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Nasza współpraca z Galerią Sztuki w Mosinie rozpoczęła się od 2013r. Początkowo uczestniczyliśmy w ciekawych imprezach w Mosińskim Domu Kultury oraz zwiedzaliśmy wystawy na terenie galerii. Dyrektor galerii p. Dorota Strzelecka prowadziła dla naszych uczniów ciekawe warsztaty plastyczne, na których uczyła ich niekonwencjonalnego spojrzenia na sztukę. Dzięki czasowym wystawom, które przedstawiały różne dziedziny sztuki wizualnej oraz ciekawym objaśnieniom wyobraźnia dzieci bardzo się rozwijała i ubogacała. Prace naszych uczniów pod fachowym okiem p. Doroty Strzeleckiej stawały się coraz bardziej interesujące. Ostatecznie zostały one wystawione dla szerszej publiczności w maju 2017r. w Galerii Sztuki w Mosinie na wystawie prac uczniów naszego Ośrodka.
W czasie roku jubileuszowego 20-lecia SOSW im. J. Korczaka w Mosinie w październiku 2020r. nasi pracownicy podejmując współpracę z galerią zorganizowali na jej terenie wystawę Fotografii Historycznej i prac uczniów pt. "Z Korczakiem w przyszłość". Wystawę pomogła stworzyć Instruktor ds. Galerii Historycznej p. Agnieszka Bereta.
Danuta Surdyk
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
WYKAZ PODRĘCZNIKÓW OBOWIAZUJĄCYCH W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
KLASA 1
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Edukacja wczesnoszkolna |
Ja i moja szkoła na nowo Kl.1cz.1,2 Nowi Tropiciele kl.1 |
Jolanta Faliszewska A.Banasiak E.Burakowska |
Mac Edukacja WSIP |
845/1/2020/z1 815/1/2017 |
2. |
Język angielski |
New English Adventure. Poziom 1 Quest |
Viv Lambert Jeanette Corbett |
Pearson Macmillan Education |
819/1/2017 811/1/2017 |
3. |
Religia |
Pan Bóg jest naszym Ojcem |
J. Szpet |
Św. Wojciech |
AZ-11-01/18-PO-1/20 |
|
|
|
|
|
|
KLASA 2
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Edukacja wczesnoszkolna |
Ja i moja szkoła na nowo Kl. 2 Nowi Tropiciele kl.2 Nowi tropiciele kl.3 Słownik ortograficzny Słownik języka polskiego |
Jolanta Faliszewska A.Banasiak E. Burakowska A. Banasiak E. Burakowska Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe |
Mac Edukacja WSIP WSIP PWN PWN |
845/5/2019 815/2/2018 815/5-6/2019 |
2. |
Język angielski |
Tiger Kl. 2 |
Carol Road Mark Ormerod Magdalena Kondro |
Macmillan |
836/2/2018 |
3. |
Religia |
Chcemy poznać Pana Jezusa |
Paweł Płaczek |
Święty Wojciech |
AZ-12-01/18-PO-1/21 |
|
|
|
|
|
|
KLASA 3
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Edukacja wczesnoszkolna |
Ja i moja szkoła na nowo Kl.3 cz.1,2,3,4,5 |
Jolanta Faliszewska |
Mac Edukacja |
845/5/219 |
2. |
Język angielski |
New English Adventure. Poziom 3 |
Viv Lambert |
Pearson |
819/3/2019 |
3. |
Religia |
Przyjmujemy Pana Jezusa |
J. Szpet, D. Jackowiak |
|
AZ-13-01/10-KR-14/13 |
|
|
|
|
|
|
SZKOŁA PODSTAWOWA
KLASA 4
Lp. |
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Język polski |
Język polski cz.1,2 Jutro pójdę w świat |
Piotr Zbróg
|
Mac Edukacja WSIP |
868/1/2017
|
2. |
Język angielski |
Brainy |
Nick Beare |
Macmillan Education |
831/1/2017 |
3. |
Matematyka |
Matematyka a przyroda |
Witold Szwajkowski |
Oficyna MM |
-------------------- |
4. |
Historia |
Historia |
Szymon Ciechanowski |
Mac Edukacja |
891/2/2018 |
5. |
Przyroda |
Tajemnice Przyrody |
M. Marko-Worłowska |
Nowa Era |
863/2019/z1 |
6. |
Informatyka |
Lubię to! |
Michał Kęska |
Nowa Era |
847/1/2020/z1 |
7. |
Muzyka |
Muzyka |
Teresa Wójcik |
Mac Edukacja |
909/1/2017 |
8. |
Plastyka |
Plastyka |
W. Sygut M. Kwiecień |
Mac Edukacja |
898/2/2018 |
9. |
Technika |
Technika- Linia 2 |
Wojciech Sykut |
Operon |
917/1/2017 |
10. |
Religia |
Jestem chrześcijaninem |
J. Szpet, P. Jackowiak |
Święty Wojciech |
AZ-2-01/10 |
11. |
|
|
|
|
|
KLASA 5
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Język polski |
Język polski cz.1,2 Jutro pójdę w świat
Nowi tropiciele – karty pracy kl.2 Nowi tropiciele – karty ćwiczeń kl.2
Dyktanda Klasa 4. Ćwiczenia z ortografii z przypomnieniem zasad pisowni Atlas historyczny- Historia Polski dla klasy 4 Dyktanda, ćwiczenia z ortografii i gramatyki klasa 3 Dyktanda, ćwiczenia z ortografii i gramatyki kl.4 Opracowanie lektur szkolnych dla szkoły podstawowej Ćwiczenia redakcyjne. J. polski. Zeszyt ćwiczeń. Część 2 Klasa 7-8
|
Piotr Zbróg H. Dobrowolska U. Dobrowolska Agnieszka Burdzińska Aldona Danielewicz-Malinowska Robert Zaręba
Praca zbiorowa
Wiesława Zaręba
Praca zbiorowa Katarzyna Zioła –Zemczak
Andrzej Surdej, Beata Surdej |
Mac Edukacja WSIP
WSIP
WSIP Radom – Press
Nowa Era
Kameleon
Kameleon SBM
WSIP |
868/2/2018 |
2. |
Język angielski |
Brainy |
Nick Beare |
Macmillan |
856/2/2018 |
3. |
Matematyka |
Matematyka z kluczem cz.1,2 Matematyka . Plansze interaktywne |
Marcin Braun Opracowanie zbiorowe |
Nowa Era WSiP |
875/2/2018 |
4. |
Historia |
Historia 1000 faktów z historii Polski Historia Polski do kolorowania Atlas historii Polski Poczet królów i książąt polskich Poczet królów i książąt polskich Wielki atlas historyczny Wielki ilustrowany Atlas Świata Atlas historii w mapach Historia. Plansze interaktywne |
Szymon Ciechanowski Krzysztof Wiśniewski Krzysztof Wiśniewski Opracowanie zbiorowe Mariusz Tręba Dariusz Wizor Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe |
Mac Edukacja Dragon Olesiejuk Demart Fenix Arti Demart Demart Demart WSiP |
|
5. |
Biologia |
Puls Życia |
Marian Sęktas |
Nowa Era |
844/3/2020/z1 |
6. |
Geografia |
Planeta Nowa |
Felika Szlajfer |
Nowa Era |
906/3/2019/z1 |
7. |
Informatyka |
Lubię to! Karta rowerowa. Bądź bezpieczny na drodze |
Michał Kęska
B. Bogacka-Osińska |
Nowa Era
WSIP |
805/1/2017 |
8. |
Technika |
Technika |
Małgorzata Czuj |
Mac Edukacja |
897/2/2018 |
9. |
Muzyka |
Muzyka |
Teresa Wójcik |
Mac Edukacja |
897/1/2017 |
10. |
Plastyka |
Plastyka |
Wojciech Sykut |
Mac Edukacja |
811/1/2017 |
11. |
Religia |
Bóg szuka człowieka cz.2 i cz.2 |
B. Zawiślak, M. Wojtasik |
PWN |
AZ-2-01/18 |
KLASA 6
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Język polski |
Język polski cz.1,2 Jutro pójdę w świat Ćwiczenia redakcyjne. J. polski |
Hanna Dobrowolska Opracowaniw zbiorowe |
Mac Edukacja WSIP WSiP |
868/3/2019 |
2. |
Język angielski |
Junior Explorer |
Jennifer Heath |
Nowa Era |
837/3/2019 |
3. |
Matematyka |
Matematyka z kluczem Repetytorium Matematyka Arkusze i odpowiedzi SP kl. 4-8 |
Małgorzata Dobrowolska Opracowanie zbiorowe |
Nowa Era WSiP |
780/3/2019 |
4. |
Historia |
Historia Wczoraj i dziś Atlas SP kl.7-8 |
Bogumiła Olszewska |
Mac Edukacja Nowa Era |
877/3/2019 |
5. |
Biologia |
Puls Życia |
Joanna Stawarz |
Nowa Era |
844/2/2019 |
6. |
Geografia |
Planeta Nowa |
Roman Malarz |
Nowa Era |
906/2/2019 |
7. |
Informatyka |
Lubię to! |
Michał Kęska |
Nowa Era |
847/3/2018 |
8. |
Technika |
Technika |
Małgorzata Czuj |
Mac Edukacja |
909/3/2019 |
9. |
Muzyka |
Muzyka |
Teresa Wójcik |
Mac Edukacja |
909/3/2019 |
10. |
Plastyka |
Plastyka |
Wojciech Sykut |
Mac Edukacja |
898/3/2019 |
11. |
Religia |
Wierzę w Kościół |
Opracowanie zbiorowe |
Święty Wojciech Dom Medialny |
AZ-23-01/10-PO-2/13 |
12. |
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
KLASA 7
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Język polski |
Język polski Cz.1, 2 Nowe słowa na start |
Piotr Zbróg J.Kościerzyńska |
Mac Edukacja Nowa Era |
911/4/2020 907/3/2019 |
2. |
Język angielski |
New Smart Time cz.1 |
Virginia Evans |
Express Publishing |
860/5/2017 |
3. |
Matematyka |
Matematyka z kluczem cz.1,2
|
Marcin Braun
|
Nowa Era |
|
4. |
Historia |
Wczoraj i dziś |
Jarosław Kłaczkowski |
Nowa Era |
877/4/2020/z1 |
5. |
Biologia |
Puls Życia |
Małgorzata Jefimow |
Nowa Era |
844/3/2020/z1 |
6. |
Geografia |
Planeta Nowa |
Roman Malarz |
Nowa Era |
906/3/2019/z1 |
7. |
Informatyka |
Lubię to! |
Grażyna Koba |
Nowa Era |
847/4/2017 |
8. |
Muzyka |
Muzyka |
Teresa Wójcik |
Mac Edukacja |
909/4/2020/z1 |
9. |
Plastyka |
Plastyka |
Wojciech Sykut |
Mac Edukacja |
898/4/2020/21 |
10. |
Religia |
Spotkanie ze słowem |
Ks. Jan Szpet |
Wydawnictwo Święty Wojciech |
AZ-3-01/10 |
11. |
Chemia |
Ciekawa Chemia |
Hanna Gulińska |
WSIP |
820/1/2017 |
KLASA 8
Lp.
|
Przedmiot |
Tytuł podręcznika |
Autor |
Wydawnictwo |
Numer dopuszczenia |
1. |
Język polski |
Myśli i słowa Teraz egzamin ósmoklasisty – Arkusze Repetytorium Repetytorium. J.polski SP kl.4-8 Repetytorium – Arkusze odpowiedzi J. Polski –Plansze interaktywne
|
Ewa Nowak, Joanna Gaweł Julia Grzechowska Julia Grzechowska Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe |
WSIP Nowa Era Nowa Era WSiP WSiP WSiP |
895/2/2018
|
2. |
Język angielski
|
New Smart Time cz.1 Teraz egzamin ósmoklasisty – Arkusze Repetytorium |
Virginia Evans Małgorzata Konopczyńska Małgorzata Konopczyńska |
Express Publishing Nowa Era Nowa Era |
860/5/2017
|
3. |
Matematyka |
Matematyka cz.1,2 Matematyka z plusem Teraz egzamin ósmoklasisty – Arkusze Matematyka. Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty. Arkusze typu OMAP -800 Repetytorium. Matematyka SP. Kl. 4-8 |
Małgorzata Dobrowolska Jerzy Janowicz
Opracowanie zbiorowe |
Mac Edukacja GWO Nowa Era
GWO |
780/5/2018 |
4. |
Historia |
Wczoraj i dziś Multimedialny atlas historyczny cz.1, cz.2 |
Jarosław Kłaczkowski |
Nowa Era |
877/5/2021/z1 |
5. |
Biologia |
Puls Życia Biologia. Plansze interaktywne |
Małgorzata Jefimow Opracowanie zbiorowe |
Nowa Era WSiP |
844/2/2019 |
6. |
Geografia |
Planeta Nowa |
Roman Malarz |
Nowa Era |
906/4/2021 |
7. |
Informatyka |
Lubię to! |
Grażyna Koba |
Nowa Era |
847/5/2018 |
8. |
Muzyka |
Muzyka |
Teresa Wójcik |
Mac Edukacja |
|
9. |
Chemia |
Ciekawa Chemia |
Hanna Gulińska |
WSIP |
820/2/2018 |
10. |
Religia |
Droga do dojrzałej wiary |
Piotr Pierzchała |
Wydawnictwo Katechetyczne |
Az-51-01/18-PO-5/20 |
11. |
Edukacja dla bezpieczeństwa |
Żyję i działam bezpiecznie |
Jarosław Słoma |
Nowa Era |
846/2017 |
|
|
|
|
|
|
12. |
Historia |
Multimedialny ćwiczeniowy atlas historyczny CD 1- prehistoria, starożytność, średniowiecze Multimedialny ćwiczeniowy atlas historyczny CD 2 – nowożytność i XIX wiek |
Opracowanie zbiorowe |
Meridian |
|
13. |
Plastyka |
Plastyka kl.4 Plastyka kl.5 Plastyka kl.6 Plastyka kl.7 Plastyka – Zeszyt ćwiczeń kl.4 Plastyka – Zeszyt ćwiczeń kl. 5 Plastyka – Zeszyt ćwiczeń kl.6 Plastyka – Zeszyt ćwiczeń kl.7 |
Marzena kwiecień, Wojciech Sykut
Opracowanie zbiorowe |
MAC EDUKACJA MAC EDUKACJA MAC EDUKACJA MAC EDUKACJA
MAC EDUKACJA |
898/1/2017 898/2/2018 897/3/2019 898/4/2020 |
14. |
Muzyka |
Muzyka kl. 4, Muzyka kl. 5 Muzyka kl. 6 Muzyka kl. 7 Zeszyt ćwiczeń klasy: 4,5,6,7 |
Justyna Guzik – Górska Justyna Guzik – Gorska Justyna Guzik – Górska Justyna Guzik – Górska Opracowanie zbiorowe |
Operon Operon Operon Operon Operon |
431/1/2012/2015 431/2/2013 431/3/2014 902/4/2017 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WYKAZ PODRĘCZNIKÓW DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ UMIARKOWANĄ
KLASY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Tytuł podręcznika/ mat. edukacyjnego |
Autor |
Wydawnictwo |
Co dzień naprzód Oto My |
Dawidowicz Maria, Kozak Katarzyna |
Harmonia |
Funkcjonowanie osobiste i społeczne |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Ja i mój świat 2. Etap wyrazu. Piosenki i zabawy. Etap obrazka. Zadania domowe. |
Harmonia |
Harmonia |
Rozwijanie komunikacji . Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz problemami w komunikowaniu się |
Jacek Stojanowski |
Harmonia |
Matematyka cz.1, cz.2, cz.3 |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Funkcjonowanie społeczne. Karty pracy : Wiosna, Lato, Jesień, Zima |
Agnieszka Borowska- Kociemba , Małgorzata Krukowska |
|
Zajęcia rewalidacyjne. Orientacja przestrzenna- poziom 1 |
Harmonia |
Harmonia |
Pewny start. Percepca słuchowa- poziom 1 |
|
|
Ja i mój świat 1. Cz.1 Etap obrazka Karty pracy. Zadania domowe. |
Harmonia |
Harmonia |
Odgłosy przyrody |
Harmonia |
Harmonia |
Uczę się czytać, pisać i liczyć Cz. 1 cz.2 |
Renata Naprawa, Alicja Tanajewska |
Harmonia |
Uczę się rozumieć innych. Patrzenie i wskazywanie |
Beata Blok |
Harmonia |
Ćwiczenia kształtujące percepcje wzrokową |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Co mnie otacza- Karty pracy |
|
|
Co się za chwile może stać? |
Amanda Hopkins |
|
Pewny start. Cztery pory roku . Umiem to zrobić. Zabawy matematyczne. Dzisiaj w szkole. |
|
|
Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poziom 1, Poziom 2 |
Olga Kłodnicka |
Harmonia |
Trening przed 1 kasą. Karty do ćwiczeń grafomotorycznych |
Olga Kłodnicka |
Harmonia |
Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne- Co mógłbyś odpowiedzieć? |
|
|
Co się przed chwilą mogło stać? Ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo skutkowe. |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Co się za chwilę może stać? |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Czy tu czy tam - czytam |
|
|
Klaśnij tupnij Raz i dwa. |
Małgorzata Barańska |
Harmonia |
Nasze piosenki |
Elżbieta Śnieżkowska - Bielak |
Harmonia |
Pewny start. Mój dobry rok. Dom rodzina świat. Dobieranki. |
|
|
Pewny start. Mój dobry rok Owoce, warzywa, zwierzęta. Dobieranki |
|
|
Piosenki-bąbelki |
Tomasz Klaman |
Harmonia |
Piosenki- cukierki |
Tomasz Klaman |
Harmonia |
Połącz w pary. |
Harmonia |
Harmonia |
Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poziom 1, 2 |
Olga Kłodnicka |
Harmonia |
Terapia ręki od A do Z |
|
|
Tymon i emocje. Historyjki społeczne. |
Magdalena Gut - Orłowska |
Harmonia |
ABC 1 Rozpoznawanie i rozróżnianie lite A-L |
Dorota Pyrgies |
Epideixis |
ABC 2 Rozpoznawanie i rozróżnianie liter Ł-Z |
Dorota Pyrgies |
Epideixis |
Co je łączy? Szkoła logicznego myślenia |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Zabawy twórcze |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Ja w bezpiecznym świecie |
Pliwka Aneta |
PWN |
Percepcja wzrokowa Poziom 1 |
Grażyna Walczak Diana Aksamit |
PWN |
Plansza „Alfabet” |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Czym oni się zajmują? |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Dzień dobry moje kłopoty! |
Renata Malek |
Harmonia |
Elementarz rozwijający komunikację |
Małgorzata Podleśna |
Harmonia |
Jesień . Bardzo proste czytanki dla dzieci |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Każdego dnia mówię więcej. Wiosna. |
Olga Kłodnikca |
Harmonia |
Korale matematyczne 100 |
Epideixis |
Epideixis |
Mój rok |
Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska |
Harmonia |
Plastyka. Obrazy konturowe |
Agnieszka Borowska –Kociemba Małgorzata Krukowska |
Harmonia |
Rozwijanie komunikacji- karty pracy |
Jacek Stojanowski |
Harmonia |
Uczę się rozumieć innych- historyjki mantalistyczne |
Beata Blok, Zofia Brzeska |
Harmonia |
Wskazuję, nazywam, rozumiem- cz.2 |
Anna Chojnacka , Joanna Kuźniarska |
Harmonia |
Gdzie mieszka, co lubi? |
Arson |
Arson |
Sekwencje- zestaw dydaktyczny |
Agnieszka Bala |
WIR |
W świecie emocji i uczuć. Wierszyki i ćwiczenia. |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
KLASA 4-5
Co dzień naprzód Oto My |
Maria Dawidowicz, Katarzyna Kozak |
Harmonia |
Co dzień naprzód Oto świat |
Maria Dawidowicz, Katarzyna Kozak |
Harmonia |
Czego tu brakuje |
Alexander |
Alexander |
Dni tygodnia, pory roku i miesiące |
Marta Bogdanowicz, Małgorzata Różyńska |
Harmonia |
Dzieciaki czy znacie ptaki |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Dźwięki naszego otoczenia |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Elementarz matematyczny |
Iwona Wąsik |
Harmonia |
Funkcjonowanie osobiste i społeczne. Karty pracy |
Agnieszka Borowska- Kociemba Małgorzata Krukowska |
Harmonia |
Historyjki słuchowe i dźwięki |
Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik |
Harmonia |
Ja i mój świat 2. Etap wyrazu |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Ja i mój świat. Etap obrazka. Piosenki, prezentacje i zabawy dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Karty pracy : Wiosna, Lato, Jesień, Zima |
Agnieszka Borowska-Kociemba Małgorzata Krukowska |
Harmonia |
Kolorowy kalendarz. Karty edukacyjne do nauki kalendarza |
Olga Pawlik |
Harmonia |
Lubię czytać ze zrozumieniem |
Małgorzata Barańska |
Harmonia |
Odgłosy przyrody |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Odżywianie- ćwiczenia rozwijające umiejętność słuchania, mówienia i myślenia |
Joanna Bladowska Aleksandra Szakiewicz |
Harmonia |
Paluszkowa tabliczka mnożenia |
Rościsław Andrzejczak |
Harmonia |
Pewny start. Odkrywam świat. Moja książka. Poziom B |
Bożenia Kowalska Anna Krasnodębska |
PWN |
Pewny start. Pory roku – Ubrania. Plansze magnetyczne |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Pewny start. Świat w obrazkach |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Pewny start. Świat wokół mnie. Oglądam się, potrafię. Karty demonstracyjne. |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Funkcjonowanie społeczne. Zajęcia rewalidacyjne. Poziom 1 |
Agnieszka Borowska – Kociemba Małgorzata Krukowska |
Harmonia |
Orientacja przestrzenna. Poziom 1,2 |
Opracowanie zbiorowe |
Raabe |
Wokół pór roku. Karty demonstracyjne i materiały interaktywne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Pouch Monika, Szczęsna Dorota |
PWN |
Piosenki dla ciekawych świata |
Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec |
Harmonia |
Pisanki czytanki |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Poznajemy zawody i miejsca pracy |
Joanna Bladowska Aleksandra Szakiewicz |
Harmonia |
Rozwijanie komunikacji- karty pracy |
Jacek Stojanowski |
Harmonia |
Śladami pór roku- Karty pracy: Wiosna, Lato Jesień i Zima |
Alicja Tanajewska Renata Naprawa |
Harmonia |
Terapeutyczne wierszyki dźwiękonaśladowcze |
Elżbieta Szwajkowska Witold Szwajkowski |
Harmonia |
Znajomy –Nieznajomy Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Justyna Janosz Małgorzata Kurowska |
Harmonia |
ABC liczenia. Wierszyki matematyczne |
Anna Łada-Grodzicka |
Harmonia |
Akademia pomysłów. Uczeń z autyzmem |
Paulina Zawadzka |
PWN |
Co je łączy? Szkoła logicznego myślenia |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Co jest nie tak? |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Co oni czują? Rozwijanie emocji |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Co się za chwilę może stać? |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Co słychać? Książka z płytą CD |
Arkadiusz- Maćkowiak |
Harmonia |
Kuku sylabowe |
Opracowanie Zbiorowe |
Harmonia |
Jaka to litera? |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Mistrz Getriko |
Jan Amos Jelinek |
Epideixis |
Moje układanki 2 |
Elżbieta Ławczys Agnieszka Fabisiak - Majcher |
WIR |
Poznać i zrozumieć uczucia. Poradnik pozytywny- Jak sobie radzić z uczuciami? |
Izabela Fornalik Katarzyna Pachniewska |
PWN |
Układanka dla najmłodszych wśród zwierząt |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Zdobywam świat. Moja pierwsza czytanka cz.1 etap zdania |
Justyna Hadryś |
Mac Edukacja |
Zdobywam świat. Moja pierwsza czytanka. Czytanki metodą sylabową cz.2– etap tekstu |
Joanna Hadryś |
Mac Edukacja |
Zdobywam świat – moje emocje |
Opracowanie zbiorowe |
Mac Edukacja |
Zdobywam świat. Zbiór zadań z matematyki. Poziom A |
Justyna Hadryś |
Mac Edukacja |
Zestaw dydaktyczny. Czyja głowa? Czyj ogon |
Opracowanie zbiorowe |
Arson |
Zestaw edukacyjny. Moje sylabki. Nauka pisania |
Agnieszka Suder |
WIR |
Kubik- gra logiczna |
Jan Amos Jelinek |
Epideixis |
KLASA 6
3,2,1,0…… START – Czytanie treningowe |
Barbara Zakrzewska |
Harmonia |
Bawię się, uczę i śpiewam |
Arkadiusz Maćkowiak |
Harmonia |
Czy tu, czy tam – czytam! |
Małgorzata Barańska |
Harmonia |
Czytanki ze zrozumieniem |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Ćwiczenia językowe. Propozycje zadań dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej |
Marta Wiśniewska |
Harmonia |
Kaligrafia malejąco- Ćwiczenia w pisaniu |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Kolorowanki ortograficzne i inne ćwiczenia dla dzieci |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Małymi kroczkami – ćwiczenia do zajęć wyrównawczych klasa 3 |
Aneta Łuczyńska |
WiR |
Śpiewnik dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną+CD |
Olga Joniec |
Harmonia |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Karty pracy Część 1 dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Cz.2 |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
KLASA 7
1001 szlaczków na różne tematy |
Agata Maciągowska |
Harmonia |
Co mógłbyś odpowiedzieć. Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Historyjki słuchowe i dźwięki + CD materiał ilustracyjno-dźwiękowy do usprawniania percepcji i pamięci słuchowej dla dzieci i młodzieży |
Katarzyna Tomasik Iwona Szłapa |
Harmonia |
Ja i mój świat Etap obrazka Zadania domowe |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Kropka w kropkę. Ćwiczenia grafomotoryczne |
Katarzyna Chrąściel |
Harmonia |
Logosmyk. Opowiastki logopedyczne z ćwiczeniami |
Anna Smoleń |
Harmonia |
Mój rok cz.3, cz.4 Karty pracy |
Agnieszka Borowska -Kociemba |
Harmonia |
Pewny start Cztery pory roku BOX |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Pewny start. Dzisiaj w szkole. Uczymy się Karty pracy |
Aneta Pliwka |
PWN |
Pewny start. Dzisiaj w szkole. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe |
Aneta Pliwka |
PWN |
Pewny start. Dzisiaj w szkole. Zeszyt plastyczno- grafomotoryczny. Karty zadaniowe. |
Aneta Pliwka |
PWN |
Mój dobry rok. Zeszyt plastyczny. Karty zadaniowe |
Opracowane zbiorowe |
PWN |
Mój dobry rok. Zeszyt techniczny. Karty zadaniowe |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
O dorosłości. Aktywni społecznie. Karty pracy |
Lidia Klaro-Celej |
PWN |
O dorosłości. Lubię gotować. Książka kucharska |
Lidia Klaro -Celej |
PWN |
O dorosłości. Tacy sami, ale inni. Karty pracy |
Lidia klaro-Celej |
PWN |
Poznać i zrozumieć uczucia. Nasz wewnętrzny świat. Karty pracy |
Izabela Fornalik |
PWN |
Zajęcia rewalidacyjne. Orientacja przestrzenna. Poziom 1,2. |
Marta Pągowska |
PWN |
Śladami por roku. Wiosna, Lato, Jesień, Zima. |
Renata Naprawa Alicja Tanajewska |
Harmonia |
ABC liczenia – wierszyki matematyczne |
Anna Łada Grodzicka |
Harmonia |
Akademia ozdabiania- zrób to sam |
Jolanta Kusz |
Martel |
Akademia prezentów - zrób to sam |
Jolanta Kusz |
Martel |
Dzień dobry, moje emocje! |
Renata Malek |
Harmonia |
Dzień dobry, moje kłopoty! |
Renata Malek |
Harmonia |
Emocje – bardzo proste czytanki |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Funkcjonowanie osobiste i społeczne - BOX |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Ja i przyroda – materiały edukacyjne |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Ja w świecie techniki i technologii informacyjnej |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
KROGULEC - układanka magnetyczna dot. Elementów twarzy |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej razem |
Mandale na święta i uroczystości |
Opracowanie zbiorowe |
WiR |
MoMo- Gra logiczna |
Jan Amos Jelinek |
Epideixis |
Muzyka relaksacyjna. Rajskie ogrody CD |
Lech Kowalski |
MTJ |
Piramida matematyczna M2 – tabliczka mnożenia |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Piramida matematyczna M4 – dodawanie i odejmowanie do 100 |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Pracuję z kartami przez cały rok |
Agnieszka Borowska -Kociemba |
Harmonia |
Segregacja odpadów. Materiały edukacyjne |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Studnia Jakuba |
Epideixis |
Epideixis |
Zestaw dydaktyczny Ten, Ta , To |
Opracowanie zbiorowe |
Arson |
Żuraw- gra: pokaż, narysuj, powiedz |
Marzena Ganczar |
Dalej razem |
Myślę i mówię – zeszyt 2 Duzy , mały przeciwieństwa |
Bożena Senkowska |
Wydawnictwo edukacyjne |
Na moje oko i ucho |
Małgorzata Podleśna |
Harmonia |
Opowiadania do słuchania |
Małgorzata Nowak |
WiR |
Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- poziom 1, poziom 2 |
Olga Kłodnicka |
Harmonia |
Spójrz uważnie cz.1 |
Katrzyna Szłapa |
Harmonia |
Superoko – ćwiczenia usprawniające pamięć wzrokową, koordynację ruchowo-wzrokową i orientację przestrzenną |
Katarzyna Szłapa |
Harmonia |
Szczypiąca szczypawka- gry logopedyczne różnicujące wymowę głosek syczących, ciszących i szumiących |
Katarzyna Szłapa Iwona Tomasik |
Harmonia |
Szumy, ciszki i syki – gra logopedyczna |
Katarzyna Szłapa |
Iwona Tomasik |
Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek Ż, sz, ż, cz, dż |
Małgorzata Kobus |
Harmonia |
Elementarz odkrywców klasa 1 cz.1,2,3,4 (podręcznik zintegrowany) |
Krystyna Bielenica, Ewa Hryszkiewicz |
Nowa Era |
Elementarz odkrywców klasa 2 cz.1,2,3,4 (podręcznik zintegrowany) |
Krystyna Bielenica, Barbara stepień |
Nowa Era |
Codziennik szkolny – moi przyjaciele |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Mój dobry rok- czytam, piszę, rysuję |
Aneta Pliwka |
PWN |
Mój dobry rok – moja zima – karty pracy |
Aneta Pliwka |
PWN |
Pewny start. Wokół pór roku |
Dorota Szczęsna |
PWN |
Wokół pór roku – układam, opowiadam – historyjki obrazkowe |
Dorota Szczęsna |
PWN |
Mini Pus. Liczę w pamięci 3 |
Dorota Cudnik |
Epideixis |
PUS – matematyka na wesoło 2 |
Małgorzata Chromiak |
Epideixis |
Bardzo proste czytanki - EMOCJE |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Bardzo proste czytanki - WIEŚ |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Bardzo proste czytanki - WIOSNA |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Bardzo proste czytanki -ZIMA |
Opracowanie Zbiorowe |
Harmonia |
Czytanki ze zrozumieniem |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Czytanki. Materiały do nauki czytania |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 |
Kazimierz Słupek |
Harmonia |
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 |
Kazimierz Słupek |
Harmonia |
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 |
Kazimierz Słupek |
Harmonia |
Jaka to pora roku ? |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Kartka z kalendarza |
Małgorzata Szewczyk |
Harmonia |
Kolorowy kalendarz |
Olga Pawlik |
Harmonia |
Mnożenie i dzielenie |
Kazimierz słupek |
Harmonia |
To nie jest trudne! Ćwiczenia rewalidacyjne |
Aleksandra Sadowska - Krajewska |
Harmonia |
Zagadki o przyrodzie |
Arkadiusz Maćkowiak |
Harmonia |
Zagadki o zwierzętach |
Jerzy Sabat |
Harmonia |
Czytanki metodą sylabową |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Chcę wiedzieć – czytanie ze zrozumieniem |
Małgorzata Chromiak |
Epideixis |
KLASA 8
Pewny start. Instrukcje zachowań. Bezpieczeństwo na drodze. |
Diana Aksamit |
PWN |
Pewny start. Instrukcje zachowań. Jestem dorosły |
Diana Aksamit |
PWN |
Pewny start. Instrukcje zachowań. Dobre maniery. |
Diana Aksamit |
PWN |
Instrukcje zachowań. Higiena. |
Diana Aksamit |
PWN |
Instrukcje zachowań. Nagłe zdarzenia |
Diana Aksamit |
PWN |
Instrukcje zachowań. Kawiarnia. |
Diana Aksamit |
PWN |
Czarne czy białe |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem |
Jed Baker |
Harmonia |
Karty do ćwiczeń posturalnych |
Marta Wiśniewska |
Harmonia |
Kręć się biegaj baw się z nami |
Agnieszka Borowska-Kociemba |
Harmonia |
Łabędź niemy |
Opracowanie zbiorowe |
Autyzm Teraz |
Moje układanki cz.1, 4 |
Agnieszka Fabisiak Majcher |
WIR |
Na zakupach. Ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Pewny Start Aktywni zawodowe. Obsługa AGD w kuchni |
Joanna Hryń |
PWN |
Pewny Start Aktywni zawodowo Podaję do stołu |
Joanna Hryń |
PWN |
Pewny Start Aktywni zawodowo Pracuje w biurze |
Monika Pouch, Dorota Szczęsna |
PWN |
Pewny Start Czytam sam Mieszkam w Polsce |
Monika Pouch, Dorota Szczęsna |
PWN |
Pewny start Nowe 4 pory roku BOX |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Pewny start O dorosłości Co mogę robić? |
L. Klaro- Celej, B. Szostak |
PWN |
Pory roku. Ubrania. Plansze magnetyczne |
Praca pod red. |
PWN |
Poznać i zrozumieć uczucia. Za co kochają nas zwierzęta? |
I.Fornalik, M. Michałowska |
PWN |
Pewny start. Świat w obrazkach |
Praca pod red. |
PWN |
Podejmij wyzwanie. Materiały do określenia trudności w sferze przetwarzania sensorycznego bodźców. |
Aleksandra Światowska |
Harmonia |
Przeciwieństwa. Karty ćwiczeń |
E. Wianecka, W Zuziowa |
ARSON |
Sylaby- karty logopedyczne |
Praca pod red. |
ARSON |
Terapia funkcji wzrokowych. Część 4 |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Terapia funkcji wzrokowych. Część 5 |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Zabawy oddechowe na wesoło |
K. Szłapa, I. Tomasik, S. Wrzesiński |
ARSON |
Zagadki o współczesnych Polakach |
Arkadiusz Maćkowiak |
ARSON |
Co robi pies? |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Czyja głowa? Czyj ogon? |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Dużo czy mało? |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Historyjki obrazkowe |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Postać - Twarz |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Rzeczowniki-Zabawki |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Sekwencje |
Jagoda Cieszyńska |
Centrum metody Krakowskiej |
Taki sam - Atematyczne |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Układanki z figur geometrycznych |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Zestaw Sekwencje |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Układanki lewopółkulowe |
Praca zbiorowa |
ARSON |
Budowanie własnej tożsamości |
Praca pod red. Ewy Święcickiej |
Harmonia |
Co mógłbyś odpowiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Czym oni się zajmują? Ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Dlaczego to niemożliwe? Ćwiczenia rozwijające zdolność logicznego myślenia |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Dzieciaki Grzeczniaki Zakupy |
Epideixis
|
Epideixis |
Do czego to służy? Ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Dźwięki z naszego otoczenia |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych |
Praca pod red. |
Harmonia |
Ja w świecie kultury i rozrywki. Mój czas wolny |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Kategoryzowanie, ubrania, przybory szkolne, zabawki |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
KAWKA – tabliczka wzmocnień |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
ŁABĘDŹ NIEMY- rozpoznawanie emocji |
Opracowane zbiorowe |
Dalej Razem |
Moje zdrowie. Ja w chorobie |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Mówik Memory Zabawki |
Opracowanie zbiorowe |
Centum Terapii i Edukacji Pestka |
Nazwij i wrzuć ubrania |
Opracowanie zbiorowe |
TULULA |
Orientacja przestrzenna |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Dzisiaj w szkole BOX |
A. Pliwka, K. Radzka |
PWN |
O dojrzewaniu. Chłopcy |
Izabela Fornalik |
PWN |
O dojrzewaniu. Dziewczęta |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Pisanie zmazywanie 1 |
Opracowanie zbiorowe |
Alexander |
Pisanie zmazywanie 2 |
Opracowanie zbiorowe |
Alexander |
Mówik. Plan dnia |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Trening kompetencji społecznych dziecka |
J. Fila- Górska, K. Całka |
Poznaję. Rozumiem. Potrafię |
Szeregi i relacje |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Święta i obyczaje w Polsce |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Rozpoznajemy pojazdy po odgłosach |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Tablica matematyczna |
Opracowanie zbiorowe |
Colorado |
Wskazówka. Składanki obrazkowe |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Wzorki - zestaw dydaktyczny |
Opracowanie zbiorowe |
ARSON |
Zeszyt z powiększoną kratką |
WSIP |
WSIP |
O dorosłości BOX |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
100 kart pracy z ćwiczeniami korekcyjno - kompensacyjnymi ułatwiającymi naukę czytania i pisania Poziom 1 |
Kazimierz Słupek |
Harmonia |
Bocian – Pory roku |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej razem |
Co jest nie tak |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Czego tu brakuje? |
W Szwajkowski, E Szwajkowska |
Harmonia |
Czytanki, zdania i teksty. Materiały do nauki czytania metodą sylabową |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Czytanki. Zdania i teksty. Materiały. Do nauki czytania metodą sylabową |
E. Wianecka, A. Bala |
ARSON |
Ćwiczenia ogólnorozwojowe rozwijające mowe –zestaw 2 |
E. Wianecka, A. Bala |
ARSON |
Ćwiczenia w orientacji |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Zabawy twórcze |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Drzemlik- obrazki przecięte w różnych kierunkach |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Dudek - emocje |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Dzięcioł zielony – kształtowanie umiejętności społecznych |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Emocje- nazywam, rozumiem, wyrażam |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Krzyżowka |
Opracowanie zbiorowe |
Autyzm Teraz |
Mistrz Getriko |
Opracowanie zbiorowe |
Epideixis |
Mówik Memory Jesień |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Mówik Memory Lato |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Mówik Memory Owoce |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Mówik Memory Wiosna |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Mówik Memory Zima |
Opracowanie zbiorowe |
DICO S.C. |
Nazwij i wrzuć Ubrania |
Praca zbiorowa |
TULULA |
Orientacja przestrzenna |
Marta Pągowska |
PWN |
Percepcja wzrokowa |
D. Aksamit, G. Walczak |
PWN |
Czytam sam. Uroczystości i okoliczności |
M. Pouch, D. Szczęsna |
PWN |
Plansza edukacyjna Polska |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Polska. Co o niej wiem? |
Tamara Michałowska |
Siedmioróg |
Sóweczka – układanki, sekwencje |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Sroka - Zakupy |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Studnia Jakuba |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Sylaby – karty logopedyczne |
Opracowanie zbiorowe |
ARSON |
Świat – karty pracy |
Opracowanie zbiorowe |
Edgar |
Ułóż wzory |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Wilga – karty pracy |
Opracowanie zbiorowe |
Dalej Razem |
Wskazówka |
Agnieszka Bala |
ARSON |
Zapamiętaj jak najwięcej. Poziom mistrzowski |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Zapamiętaj jak najwięcej. Poziom średni |
Magdalena Hinz |
Harmonia |
Zdanie i grupy wyrazowe |
Elżbieta Ławczys |
ARSON |
Ten Ta To |
Opracowanie zbiorowe |
ARSON |
Percepcja wzrokowa |
Opracowanie zbiorowe |
ARSON |
Znajdź na obrazku. Ćwiczenia kształtujące |
Opracowanie zbiorowe |
ARSON |
Trening umiejętności społecznych |
Anna Bilińska |
WIR |
Układanka sylabowa |
Opracowanie zbiorowe |
WIR |
Wykreślanki- zbiór ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych z trudnościami językowymi |
Opracowanie zbiorowe |
Colorado |
Słownik języka polskiego Słownik wyrazów bliskoznacznych |
Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe |
PWN PWN |
KLASY PRZYSPOSABIAJĄCE DO PRACY
Aktywni –zawodowo – Ogrodnictwo – karty pracy 2 |
Joanna Hryń |
PWN |
Aktywni zawodowo – Prace biurowe – k. pracy 1 |
Joanna Hryń |
PWN |
Aktywni zawodowo – Prace biurowe – k. pracy 2 |
Joanna Hryń |
PWN |
Aktywni zawodowo – Pracuję w biurze – materiał edukacyjny |
Joanna Hryń |
PWN |
Poznajemy zawody i miejsca pracy |
Lidia Klaro - Celej |
PWN |
Prezenty- Zrobisz to sam |
Joanna Tołłoczko |
AWM |
Uczę się z kartami pracy cz.3 |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Uczę się z kartami pracy cz.4 |
Agnieszka Borowska - Kociemba |
Harmonia |
Uczę się z kartami pracy – podręcznik |
Agnieszka Borowska - Kociemba |
Harmonia |
Jestem dorosły- będę tak żyć |
Marcelina Surowiecka |
Harmonia |
Mandale na święta i uroczystości |
Opracowanie zbiorowe |
WiR |
Mandale przyrodnicze |
Monika Kraszewska |
WiR |
Mandale- Rok szkolny |
Opracowane zbiorowe |
WiR |
Aktywni zawodowo – ABC rękodzieła |
Joanna Hryń |
PWN |
O dorosłości- Lubię gotować |
Lidia Klaro-Celej |
PWN |
Szablony – Owoce warzywa liście |
Monika Kraszewska |
WiR |
Dzień dobry, moje emocje! |
Renata Malek |
Harmonia |
Ja i moje otoczenie cz.4 |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Posłuchaj, pokaż, odpowiedz 2 |
Anna Tońska -Szyfelbein |
Harmonia |
Prace domowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Poziom 2 |
Olga Kłodnicka |
Harmonia |
Pracuje z kartami przez cały rok 1, 2, 3, 4 |
Agnieszka Borowska- Kociemba |
Harmonia |
Zagadki o współczesnych Polakach |
Arkadiusz Maćkowiak |
Harmonia |
Aktywni zawodowo – ogrodnictwo 1, 2 |
Joaana Hryń |
Harmonia |
O dorosłości – tacy sami, ale inni - pakiet |
Lidia Klaro- Celej |
PWN |
Zajęcia rewalidacyjne- funkcjonowanie społeczne 1 |
Iwona Konieczna |
PWN |
101 łamigłówek i zadań logicznych dla dzieci |
Katarzyna Michalec |
Harmonia |
Co mógłbyś odpowiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętno ści społeczne |
Amanda Hopkins |
Harmonia |
Ćwiczenia językowe cz.2 Propozycje zadań dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami komunikacji |
Marta Wiśniewska |
Harmonia |
Ćwiczenia operacji myślowych cz.1,2 |
Mariola Czarnkowska |
WiR |
Funkcjonowanie osobiste i społeczne BOX |
Agnieszka -Borowska Kociemba |
WiR |
Główka pracuje – ćwiczenia stymulujące funkcje językowe u osób dorosłych |
Aleksandra Sadowska -Krajewska |
Harmonia |
Historyjki logopedyczne z ćwiczeniami artykulacyjnymi |
Maciej Kloc |
Harmonia |
Kodowanki na 4 pory roku |
Agnieszka Kozak |
Harmonia |
O dorosłości – Co mogę robić? |
Lidia Klaro -Celej |
PWN |
Plansza zawody |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Ja i mój świat 2 Etap wyrazu – k. pracy |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Mój dobry rok. Matematyka- k. pracy |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Piszę litery |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Superoko: Litery i cyfry |
Katarzyna Szłapa |
Harmonia |
3-elementowe historyjki obrazkowe |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
4-elementowe historyjki obrazkowe |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
6- elementowe historyjki obrazkowe |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Barwy świata – rymowanki i zabawy wspomagające naukę kolorów |
Marta Baj |
Harmonia |
Europa – ojczyzna naszych ojczyzn |
Arkadiusz Maćkowiak |
Harmonia |
Jestem dorosły – będę tak żyć |
Marcelina Surowiecka |
Harmonia |
Moi bohaterowie , Moje bohaterki – zestawy edukacyjne |
Justyna Hadryś |
Mac Edukacja |
MÓWIKarteczki 1 |
Opracowanie zbiorowe |
Mówik |
Instrukcje zachowań. Bezpieczeństwo w Internecie |
Diana Aksamit |
PWN |
Instrukcje zachowań- Czas wolny |
Diana Aksamit |
PWN |
Instrukcje zachowań - Higiena |
Diana Aksamit |
PWN |
Mój dobry rok. Kolorowe miesiące - Kalendarz |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Mój dobry rok –Układam, opowiadam |
Opracowanie zbiorowe |
PWN |
Wiem jak to zrobić – zestaw 1,2 |
Tatiana Lewicka |
WiR |
Z pieniędzmi za pan brat. Edukacja Ekonomiczna |
Opracowanie zbiorowe |
Wydawnictwo Diecezjalne |
Zagadki o współczesnych Polakach |
Arkadiusz Maćkowiak |
Harmonia |
Zestaw dydaktyczny. Układanki z figur geometrycznych |
Opracowanie zbiorowe |
Arson |
Zestaw dydaktyczny - Wzorki |
Opracowanie zbiorowe |
Arson |
Znajdź na obrazku – ćwiczenia kształtujące percepcje wzrokową Mądry dzieciak. Co tu nie pasuje? Aktywni zawodowe- Obsługa AGD w kuchni Aktywni zawodowo – Zajęcia kulinarne Karty pracy 1,2 Świat wokół mnie. Ja poza domem 2 Ćwiczenia umiejętności społecznych Plansza zawody Poznaj zawody Poznajemy zawody i miejsca pracy. Materiały edukacyjne Rudzik – zawody mat. edukacyjny Będę dorosły Droga ku dorosłości Dziękuję, Proszę, Przepraszam- Opowiadania z ćwiczeniami Ja i moje otoczenie, cz.1,2,3 Szkoła na miarę – zeszyt w linie A, B O dojrzewaniu. Chłopcy. Co warto wiedzieć o sobie? O dorosłości – Aktywni społecznie O dorosłości – Aktywni zawodowo Zestaw szablonów: owoce, warzywa, liście, ptaki, zwierzęta Środowisko Uczę się samodzielności Zagadki o współczesnych Polakach Zdobywam świat. Karty pracy – poziom 3 Moja codzienność: Wiosna, Lato, Jesień, Zima Nowe cztery pory roku. Umiem to zrobić. Świat wokół mnie. Emocje. Wycinanki Świat wokół mnie. Ja i mój dom 1. Materiały ćwiczeniowe z zakresu umiejętności społecznych Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. Funkcjonowanie społeczne Poziom 3 Znajdź na obrazku- ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening umiejętności społecznych Kolorowy kalendarz Święta i obyczaje w Polsce. Ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze Wiem jak to powiedzieć. Struktura 2a- BOX Mój dobry rok. Czytanie i pisanie. Przyroda, Matematyka- Pakiet Odkrywam świat. Moje ćwiczenia. Poziom B Pewny start. Uczymy się pisać . Zdania 1 Owoce, warzywa, drzewa, kwiaty zwierzęta Zajęcia rewalidacyjne. Percepcja słuchowa . Poziom 1,3 SROKA –zakupy Tworzenie ciągów Układanie zdań Zdanie i grupy wyrazowe Zestaw dydaktyczny wzorki Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 Pewny start Świat wokół mnie. Radzę sobie każdego dnia Z pieniędzmi za pan brat. Edukacja ekonomiczna.
|
Magdalena Hinz
Katarzyna Zioła – Zemczak Joanna Hryń, Krystyna Rapiej Joanna Hryń , Krystyna Rapiej Aneta Pliwka, Katarzyna Radzka PWN Opracowanie zbiorowe
Marzena Ganczar Marcelina Surowiecka Jed Baker Katarzyna Michalec A.Borowska- Kociemba Opracowanie zbiorowe Izabela Fornalik Lidia Klaro- Celej Lidia Klaro- Celej Monika Kraszewska Monika Kraszewska Renata Naprawa Arkadiusz Maćkowiak Justyna Hadryś Monika Pouch Opracowanie zbiorowe Aneta Pliwka
Aneta Pliwka Opracowanie zbiorowe
Magdalena Hinz
Jed Baker
Olga Pawlik Amanda Hopkins
Opracowanie zbiorowe
Aneta Pliwka Bożena Kowalska Dorota Szczęsna
Kamila Kuprowska – Stępień Marzena Ganczar Opracowanie zbiorowe Opracowanie zbiorowe Elżbieta Ławczys Opracowanie zbiorowe Kazimierz Słupek Aneta Pliwka Opracowanie zbiorowe |
Harmonia
Zielona Sowa PWN PWN PWN
PWN PWN
Dalej Razem Harmonia Harmonia Harmonia Harmonia Harmonia PWN PWN PWN WIR WIR Harmonia Harmonia Mac Edukacja PWN PWN PWN
PWN PWN
PWN
Harmonia
Harmonia Harmonia
DICO
PWN PWN PWN
PWN Dalej Razem PWN Alexander WiR Arson Harmonia PWN Wydawnictwo Diecezjalne |
SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA
Jutro pójdę w świat – j. polski |
Hanna Dobrowolska, Urszula Dobrowolska |
WSIP |
Nowe słowa na start – J. polski |
Anna Klimowicz Marlena Derlukiewicz |
Nowa Era |
Vision 1 – j. angielski |
Jenny Quintana |
OXFORD |
To się liczy- matematyka |
Karolina Wej , Wojciech Babiński |
Nowa Era |
Historia - podręcznik |
Janusz Ustrzycki, Mirosław Ustrzycki |
Operon |
Chemia 2 - podręcznik |
Artur Sikorski |
Operon |
Geografia 1 - podręcznik |
Radosław Uliszak |
Operon |
Informatyka 1 - podręcznik |
Arkadiusz Gawełek |
Operon |
Puls życia - biologia |
Małgorzata Jefimow |
Nowa Era |
Wykonywanie murarskich konstrukcji budowlanych |
Mirosława Popek |
WSIP |
Pakiet teczka Kompetencji |
Opracowanie zbiorowe |
Mac Edukacja |
Trening szkolny, czytam ze zrozumieniem, ortotrening |
Opracowanie zbiorowe |
Harmonia |
Technologie produkcji cukierniczej T.II cz.2 |
Magdalena Kaźmierczak |
WSIP |
Pracownik produkcji cukierniczej k.T.4 |
Magdalena Kaźmierczak |
WSIP |
Technika w produkcji cukierniczej. Wyroby. T. I |
Magdalena Kaźmierczak |
WSIP |
Technologie produkcji cukierniczej T.II |
Magdalena Kaźmierczyk |
WSIP |
Żyję i działam bezpiecznie |
Jarosław Słoma |
Nowa era |
Małymi kroczkami – materiał edukacyjny |
Małgorzata Kobus |
WSIP |
Zdobywam świat – materiał edukacyjny |
Justyna Hadryś |
WSIP |
Testy i zadania k.T.4 |
Ewa Czechowska |
WSIP |
Pracownik sprzedaży k.1.8 |
Donata Andrzejczak |
WSIP |
Obsługa klientów. Prowadzenie sprzedaży T.3 |
Jadwiga Jóźwiak |
WSIP |
Wykonywanie robót murarskich BUD.12 |
Mirosława Popek |
WSIP |
Murarz- tynkarz k.B.18 |
Mirosława Popek |
WSIP |
Wykonywanie zapraw mur. i tynk. Kwal.B.1.8.1 |
Mirosława Popek |
WSIP |
Wykonywanie remontów kwal. B.18.4 |
Mirosława Popek |
WSIP |
Testy egzaminacyjno- zawodowe A.18 technik handlowiec |
Donata Andrzejczak |
WSIP |
Zestaw ćwiczeń - matematyka |
Opracowanie zbiorowe |
WSIP |
|
|
|
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Terapia Metodą prof. Alfreda Tomatisa
Słyszeć to nie to samo co słuchać
Terapia Metodą prof. Alfreda Tomatisa jest skutecznym wsparciem terapii dzieci i młodzieży z różnymi zaburzeniami rozwoju takimi jak dysleksja, dyspraksja, nadpobudliwość psychoruchowa, ADHD, autyzm, zaburzenia mowy, problemy szkolne, że spół Downa. Od wielu lat wykorzystywana jest w placówkach do terapii szerokiego spektrum zaburzeń. Trening jest także szeroko stosowany u osób, które zawodowo pracują głosem: śpiewaków, piosenkarzy, aktorów.
Twórcą metody jest profesor Alfred Tomatis francuski otolaryngolog i naukowiec.
Podczas licznych badań i swojej długoletniej praktyki lekarskiej, profesor Tomatis odkrył szereg relacji między uchem i głosem a co za tym idzie, słuchaniem i komunikacją. Zakładają one, że to co słyszymy, wpływa na wiele funkcji m.in. na kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka. `
Założenia metody Tomatisa: Słuchanie a słyszenie
Swoje odkrycia profesor sformułował w postaci praw: które są głównymi założeniami metody znanej również jako „trening uwagi słuchowej”, „stymulacja słuchowa” lub „trening audio-psycho-lingwistyczny.
Podstawą oddziaływań terapeutycznych jest ucho i proces słuchania. Profesor różnicuje pojęcia słuchanie i słyszenie. Słuchanie wg Tomatisa jest procesem aktywnym, podczas którego, pewne rodzaje dźwięków działają pobudzająco na mózg, tym samym przygotowując go do innego rodzaju aktywności.
Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu. W procesie słuchania bardzo ważną rolę odgrywa uwaga słuchowa i lateralizacja słuchowa.
Uwaga słuchowa jest wyższą funkcją słuchową, to zdolność do wybiórczego nastawienia analizatora słuchowego na określony rodzaj bodźców. Umożliwia ona świadomy odbiór sygnałów dźwiękowych, ich interpretację oraz czerpanie z nich informacji do podejmowania adekwatnych działań. Uwaga słuchowa umożliwia skuteczną komunikację z otaczającym światem.
Prawidłowo funkcjonująca uwaga słuchowa jest jak filtr, który oddziela informacje istotne dla danego człowieka od tych, dla niego nieistotnych. Dla każdego mogą to być różne informacje. Decyzja o tym co ważne, a co nie, jest sprawą indywidualną i zależy ściśle od sytuacji życiowej w jakiej w danym momencie znajduje się człowiek, od jego życiowych doświadczeń, aktualnego stanu emocjonalnego. Zaburzenia uwagi słuchowej powodują, iż informacja zawarta w dźwiękach nie jest prawidłowo przetwarzana i wykorzystywana.
Lateralizacja inaczej stronność -to preferencyjna przewaga ucha prawego lub lewego w procesie słuchania. Prawe ucho, słucha w nieco inny sposób niż lewe, co wynika z faktu, że każda półkula mózgu zawiaduje innymi umiejętnościami. Prawidłową lateralizacją jest lateralizacja prawouszna, odpowiedzialna za odbieranie przede wszystkim treści informacji, podczas gdy osoby lewouszne zwracają uwagę na zabarwienie emocjonalne wypowiedzi. Lewouszność może być jedną z przyczyn występowania różnego rodzaju zaburzeń komunikacji. Jeżeli narząd słuchu jest uszkodzony, możemy mieć problemy ze słyszeniem pewnych dźwięków
Tomatis uważał, iż ucho ludzkie jest pewnego rodzaju dynamem dostarczającym energii naszemu mózgowi.
Trening uwagi słuchowej, trening Tomatisa.
Trening uwagi słuchowej polega na stymulacji zmysłu słuchu poprzez tzw. trening słuchowy.
Trening słuchowy przeprowadza się za pomocą urządzenia, zwanego elektronicznym uchem i polega na słuchaniu przez specjalne słuchawki odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego, dobieranego indywidualnie.
Dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Jeden z etapów terapii koncentruje się na pracy mikrofonem. Materiał dźwiękowy to specjalnie opracowana muzyka Mozarta i chorały gregoriańskie: odpowiednio filtrowane i modyfikowane tak aby stymulować odpowiednie ośrodki w korze mózgowej. Na dalszych etapach wymagany jest aktywny udział pacjenta, czyli trening mowy i komunikacji.
Zastosowanie metody w placówce-uwaga słuchowa- pro
W naszej szkole, wykorzystuje się do terapii wg A. Tomatisa, zestaw „uwaga słuchowa pro”
Jest to rozwiązanie stworzone we współpracy z Mozart-Brain-Lab i Instytutem Atlantis w Sint-Truiden w Belgii. Ma status wyrobu medycznego w związku z czym może być stosowane wyłącznie przez uprawnione do tego, odpowiednio przeszkolone osoby. Urządzenie zawiera ponad 400 gotowych programów opracowanych pod kątem terapii zaburzeń takich jak: autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD, ADD, zaburzenia mowy i języka, specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia, dysortografia) oraz wspomagających naukę 7 języków obcych.
Urządzenie zawiera gotowe programy terapeutyczne, opracowane z myślą o konkretnych dysfunkcjach, ale pozwala również (po II stopniu szkolenia) na ułożenie indywidualnego programu terapeutycznego dla określonego ucznia.
Formy prowadzenia zajęć
Zajęcia mają charakter indywidualny, ale mogą mieć też charakter grupowy -do 4 osób.
Każdy uczeń posiada specjalne słuchawki, przez które dźwięki są podawane drogą powietrzną i kostną poprzez specjalne urządzenie, umieszczone na słuchawkach zwane pobudnikiem kostnym. Po każdej takiej sesji jest 1-2 miesięczna przerwa, a na pewnym etapie terapii przerwa ta może trwać 3-6 miesięcy (w ich trakcie układ nerwowy adaptuje się do zmian w funkcjonowaniu).
Dziecko korzysta z treningu „elektronicznego ucha”, codziennie lub co drugi dzień słuchając odpowiednio przygotowanej muzyki przez 60 lub 90 minut. Podczas sesji tzw. pasywnej, stosowana jest muzyka gregoriańska, odpowiednio filtrowana muzyka Mozarta oraz głos matki. Podczas sesji aktywnej wykorzystuje się aktywne metody pracy z głosem.
Słuchaniu odpowiednio dobranej muzyki towarzyszyć musi relaksacja, a więc aktywność nie związana z uczeniem lub wysiłkiem umysłowym. Może to być sen lub drzemka, umiarkowana aktywność fizyczna, kołysanie, huśtanie, układanie puzzli, działalność plastyczna, w zależności od indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Z terapii prowadzonej przez certyfikowanego terapeutę korzystać mogą uczniowie SOSW im. J. Korczaka w Mosinie po przeprowadzeniu procesu kwalifikacji.
Cele treningu
Głównym celem tego treningu jest wspomożenie funkcji słuchowej, ale także funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych oraz funkcji wykonawczych.
Poprzez trening słuchowy oraz stymulowanie prawidłowej lateralizacji można wpływać na:
- koncentrację uwagi
- odbiór i wrażliwość na dźwięki
- interpretację pytań
- rozpoznawanie podobnie brzmiących słów
- powtarzanie poleceń
- brzmienie głosu
- zakres słownictwa
- czytanie i pisanie
- muzykalność
- koordynację ruchową i umiejętności sportowe
- pismo
- rozróżnianie strony lewej i prawej
- aktywność i męczliwość
- nastrój, skłonność do depresji
- wrażliwość emocjonalną
- wiarę w siebie
- również może wspomagać naukę języków obcych
- walkę ze stresem i leczenie depresji.
Opr. Marzena Szczerbal logopeda, certyfikowany terapeuta met. prof. A. Tomatisa
na podstawie materiałów i wiadomości uzyskanych podczas szkolenia.
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Masaż Shantala
Masaż Shantala:
Podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wykorzystujemy elementy masażu Shantala. Jest on metodą masowania niemowląt i dzieci. Został zapoczątkowany przez francuskiego położnika Frédérique Leboyer. Jest to technika wpływająca na prawidłowy rozwój dziecka, dlatego jest polecana dla każdego rodzica. Dlaczego rodzica? Ponieważ każdy rodzic może się nauczyć masażu Shantala i praktykować go na swoim dziecku. Regularne masowanie ma pozytywny wpływ na dziecko, jak również na rodzica czy inną osobę wykonującą masaż.
Masaż dziecka to szczególna forma dotyku przynosząca szereg korzyści zdrowotnych. Sprzyja relaksacji, usprawnia pracę układu pokarmowego, łagodzi bóle brzucha (w tym również kolki), wzmacnia odporność. Dotyk jest pierwszą formą kontaktu między dzieckiem a rodzicem, sprzyja bliskości, budowaniu więzi, pomaga w zaspokajaniu potrzeby bezpieczeństwa oraz miłości.
Regularne masowanie dziecka 3 -4 razy w tygodniu daje następujące korzyści:
Dla niemowlęcia lub dziecka:
- Stymuluje prawidłowy rozwój psychofizyczny,
- Poprawia trawienie,
- Wycisza, uspokaja,
- Pomaga w uregulowaniu snu,
- Podnosi świadomość własnego ciała,
- Wzmacnia więzi emocjonalne z rodzicem,
- Podnosi odporność organizmu.
Dla rodzica lub osoby wykonującej masaż:
- Poprawia wiarę w swoje umiejętności opieki nad dzieckiem,
- Uspokaja,
- Zapobiega depresji okołoporodowej,
- Pomaga w zrozumieniu dziecka,
- Wzmacnia więź z dzieckiem.
Jak zacząć masaż Shantala? Technika jest bardzo prosta.
Najpierw przygotuj pomieszczenie, olejki (najlepiej naturalne), włącz muzykę relaksacyjną i połóż dziecko na miękkim kocyku. Masaż Shantala dotyczy każdej części ciała, dlatego możesz go wykonać w następującej kolejności:
- klatka piersiowa - zacznij od środka klatki piersiowej, kierując ruch rąk wzdłuż żeber i na boki. Następnie ponownie od środka masuj w kierunku ramion. Na koniec natomiast wykonuj ruch rąk od bioderek poprzez klatkę piersiową do przeciwległego ramienia,
- ramiona - wykonując koliste ruchy masuj kciukiem, a potem całą dłonią ramiona aż do przegubów dłoni. Następnie połóż obie ręce na rączce i delikatnie naciągnij w przeciwnych kierunkach, czyli od ramiona do przegubu,
- przeguby dłoni - masuj je kciukiem i palcem wskazującym,
- brzuch - tę część ciała masuj od wysokości żeber do pachwin po skosie. Następnie podnieś obydwie nogi i delikatnie puszczając, wymasuj podbrzusze,
- nogi - zacznij od pachwiny i kolistymi ruchami masuj przez udo do stopy. Spowolnij ruchy na wysokości pięty. Nogi podobnie jak ręce delikatnie naciągnij w przeciwnych kierunkach,
- przeguby stóp - masuj podobnie jak przeguby dłoni, kciukiem i palcem wskazującym,
- stopy - podeszwę stóp wymasuj kciukiem,
- plecy - zacznij od karku i masuj po przekątnej w kierunku pupy. Powtórz masowanie od dołu do góry i na odwrót i wykonaj podobne ruchy dłonią na boki pleców. Następnie jedną ręką przytrzymaj pupę, a drugą masuj powoli od tyłu głowy przez plecy po pupę. Na koniec pomasuj pupę i nogi,
- twarz - tę część ciała zostawiamy na koniec masażu. Zacznij od środka czoła i opuszkami palców masuj w kierunku skroni i na boki. Następnie prowadź ruch wzdłuż nosa i z powrotem poprzez brwi. Pomasuj delikatnie powieki i dalej od brwi i wzdłuż nosa do kącików ust.
Przeciwwskazania do wykonania masażu Shantala:
- wysypka oraz atopowe zapalenie skóry,
- infekcja, której towarzyszy gorączka lub stan podgorączkowy,
- szczepienie (należy odczekać 3 dni po szczepieniu),
- posiłek (należy odczekać przynajmniej pół godziny od posiłku),
- stwierdzona dysplazja stawów biodrowych,
- w przypadku, gdy dziecko choruje na astmę lub nowotwór.
W najbliższym czasie planujemy zorganizować szkolenia dla rodziców, które zostaną poprowadzone przez certyfikowanych instruktorów masażu Shantala.
Opracowane na podstawie:
http://www.shantala.pl/index.php
https://www.medonet.pl/strefa-mamy-i-dziecka,masaz-shantala---opis--wskazania--zalety,artykul,1729227.html
Izabela Matczak
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Terapia ręki
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym prowadzona jest Terapia ręki.
Terapia ręki opiera się na usprawnianiu małej motoryki i precyzyjnych ruchów ręki. Terapia ręki zawsze jest poprzedzona diagnozą skoncentrowaną na rozpoznaniu stopnia trudności u dziecka. W oparciu o przeprowadzoną diagnozę, terapeuta opracowuje indywidualny dla danego dziecka – program terapeutyczny.
Do celów terapii ręki zalicza się :
- poprawę umiejętności chwytu;
- osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego;
- eliminowanie trudności manualnych np. w zakresie zapinania guzików czy wiązania sznurowadeł;
- eliminowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stole
- eliminowanie trudności w zakresie grafomotoryki np. w zakresie rysowania, wycinania, poprawy pisma, lepienia z plasteliny;
- usprawnianie tempa pisania;
- usprawnianie osłabionych mechanizmów równoważnych u dzieci z niezgrabnością ruchową, brakiem koordynacji ruchowej np. z trudnościami podczas stania na jednej nodze, jazdą na rowerze, jazdą na rolkach czy hulajnodze;
- usprawnienie szybkości ruchów podczas wykonywania zadań np. szkolnych
- poprawienie obniżonego lub podwyższonego napięcia w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej celem usprawnienia między innymi trzymania narzędzia pisarskiego;
- eliminowanie nieczytelnego pisma.
Wiesława Lipiec, Dominika Czajkowska-Ziobrowska
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Makaton
Program Językowy Makaton jest systemem gestów i symboli graficznych. Metoda ta wykorzystuje znane przez dziecko proste gesty i rysunki graficzne.
Gesty mają za zadanie wspomagać słowne porozumiewanie się (są stosowane jednocześnie z mową). Mają służyć jako dodatkowy środek, który wzmacnia przekazywany przez dziecko lub dziecku komunikat. W tej sytuacji gestom zawsze towarzyszy poprawna mowa.
W metodzie Makaton wykorzystywane są również symbole graficzne. Korzystają z nich osoby, które nie są w stanie wykonać gestu. Wówczas wskazują na symbol sygnalizując w ten sposób swoje potrzeby i zainteresowania.
Nie ma jednej określonej grupy osób posługującej się Makatonem. Ze znaków korzystają dzieci i młodzież mająca trudności w porozumiewaniu się. Z tego systemu komunikacji mogą także korzystać dzieci w okresie przed-werbalnym, jeśli ich rodzice pragną komunikować się z nimi (jeśli jeszcze nie ma mowy, a naturalnym systemem komunikacji dziecka są gesty).
Formy gestu lub symbolu dobiera się indywidualnie do potrzeb i umiejętności osoby korzystającej z metody. Symbole i gesty nie wykluczają się wzajemnie, mogą być stosowane łącznie lub rozdzielnie, mogą także być łączone z innymi systemami AAC.
Gesty i symbole Makaton są systemem, z którego można zrezygnować w odpowiednim momencie, kiedy uczeń opanuje mowę w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w sposób zrozumiały.
Adam Napierała
- Szczegóły
- Kategoria: Struktura ośrodka
Metoda NDT Bobath
Metoda NDT-Bobath została stworzona w latach 40 XXw. przez Bertę i Karla Bobath. Od tego czasu jest stosowana na całym świecie, zarówno dla dzieci jak i dorosłych.
W Polsce Metoda NDT-Bobath stosowana jest z powodzeniem dla wcześniaków, niemowląt i dzieci starszych z zespołami neurologicznymi, ortopedycznymi, genetycznymi oraz prezentującymi opóźnienia w rozwoju.
Twórcy metody:
Berta Ottilie Bobath – fizjoterapeutka i Karel Bobath – lekarz są autorami koncepcji nazwanej ich nazwiskiem, będącej obecnie podstawą terapii metodą NDT Bobath. Bobathowie tworzyli metodę rehabilitacji dzieci oraz dorosłych z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Panuje pogląd , że w tamtych czasach w rehabilitacji neurologicznej, w tym poudarowej, korzystano z dorobku ortopedii i rehabilitacji ortopedycznej, w znacznej części opierając się na ich technikach
i zaopatrzeniu ortopedycznym. Berta Bobath wpadła na pomysł rehabilitacji skoncentrowanej na angażowaniu przez pacjenta strony porażonej. Skuteczność terapii skłoniła Karla do włączenia się
w poszukiwania neurofizjologicznych przyczyn skuteczności terapii. Pierwszy artykuł naukowy na ten temat ukazał się w 1948 roku w British Journal od Physical Medicine. Koncepcja NDT Bobath została naukowo udowodniona jako skuteczna terapia wszystkich pacjentów z deficytami neurologicznymi bez względu na rodzaj i stopień deficytów oraz wiek pacjentów. Pierwszy kurs w Polsce odbył się
w 1988r. Poprowadziły go Mary Quinton – fizjoterapeutka wraz z lekarką Elsbeth Koeng (Szwajcaria), które opracowały Metodę NDT-Bobath dla niemowląt.
Koncepcja Metody NDT-Bobath:
Usprawnianie według Metody NDT-Bobath ma pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN).
Cele terapii metodą NDT Bobtah:
- Zdiagnozowanie przyczyny rozpoznanych problemów na płaszczyźnie struktury (budowy poszczególnych elementów ciała).
- Zdiagnozowanie problemów pacjenta na płaszczyźnie aktywności – braki w funkcjonowaniu, czynności nieosiągalne, utrudnione lub wykonywane patologicznie przez pacjenta.
- Określenie umiejętności i funkcji, które pacjent wykonuje bezbłędnie, jako bazy dla dalszej terapii.
- Określenie celów terapii: cząstkowych i końcowych.
- Praca (wspólnie z pacjentem) nad usunięciem (lub maksymalnym dostępnym zniesieniem) przyczyn deficytów.
- Wspomaganie osiągania samodzielności przez pacjenta poprzez wdrażanie ruchu fizjologicznego.
- Unikanie patologicznych wzorców ruchowych, kładzenie nacisku na jakość i zgodność z fizjologią nowych ruchów.
Terapia metodą NDT-Bobath stanowi uporządkowany zindywidualizowany proces badania i leczenia, realizujący czynności funkcjonalne najlepiej z aktywnym udziałem pacjenta. Terapeuta wykorzystuje następujące sposoby manualnego wpływania na pacjenta:
- kluczowe punkty kontroli: miednica, stawy barkowe, biodrowe, głowa,
- ułatwianie, wspomaganie (facylitacja): wsparcie aktywności mięśniowej do rozpoczęcia lub zmiany pozycji, wyrównania i ruchu zbliżonego do fizjologicznego,
- hamowanie (inhibicja) : hamowanie, utrzymanie lub kontrola ruchu lub postawy, o ile pacjent sam nie jest w stanie ich właściwie utrzymać/wykonać,
- rozciąganie przykurczonych struktur: stosowanie technik zwiększających zakresy ruchu,
- właściwa kolejność użycia: wyrównanie segmentów ciała, aktywacja mięśni, wspomaganie przenoszenia ciężaru ciała.
Zasady metody NDT Bobath:
- Czas rozpoczęcia terapii (terapia powinna być rozpoczęta najszybciej jak to możliwe),
- Zasady terapii 24 godzin ( terapia jest prowadzona przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Terapia nie stanowi pracy tylko terapeuty ale również wszystko to, co wokół pacjenta wykonują opiekunowie i pozostały zespół. Oznacza to że ważne jest również m.in. jak pacjent ma ułożone kończyny podczas odpoczynku, jak spożywa posiłki, jak przebiega toaleta, jak siedzi przy ławce szkolnej).
- Dopasowanie stopnia pomocy (wielkość wsparcia dopasowana do możliwości i ograniczeń pacjenta).
- Terapia bez bólu .
- Regulacja napięcia mięśniowego (w zależności od zdiagnozowanego rodzaju napięcia mięśniowego wdraża się specyficzny rodzaj terapii normalizujący napięcie mięśniowe).
- Terapia uwzględniająca porażoną stronę.
- Praca nad równowagą.
- Zgoda na kompromis, gdy problemy funkcjonalne uporczywie utrzymują się: dzięki zastosowaniu zaopatrzenia ortopedycznego, innych środków pomocniczych, a w ostateczności patologicznych wzorców ruchowych.
Opracowane na podstawie:
„Metoda neurorehabiitacji NDT – Bobath w neurorehabilitacji osób dorosłych” Emilia Mikołajewska
„Metoda Bobath w rehabilitacji dorosłych i dzieci” Emilia Mikołajewska, Dariusz Mikołajewski
Strona internetowa : Polskie Stowarzyszenie NDT Bobath
http://www.ndt-bobath.pl/?page_id=65
Izabela Matczak