Nazwa innowacji: Toczenie i rzeźbienie w drewnie
Autor: Krzysztof Staszewski
Innowcja dedykowana jest uczniom klas 1-3 PP
Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy, kształcenie kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności umożliwiających na miarę możliwości samodzielne, niezależne funkcjonowanie uczniów przez:
- kształtowanie właściwej sfery zachowań oraz postaw wobec pracy (odpowiedzialność, sumienność, rzetelność wykonywanej pracy, przestrzeganie dyscypliny pracy, poszanowanie pracy własnej i innych)
- opanowanie podstawowych umiejętności (zgodnie z możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami ucznia) i typowych sytuacji przy wykonywaniu danej pracy: w pracowni tokarskiej i rzeźbiarskiej
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności
- osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów
- kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania
- przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia
- kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności
- utrwalanie i rozwijanie dotychczasowych umiejętności, zainteresowań, uzdolnień manualnych i plastycznych uczniów
- kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji
- rozwijanie zaradności, wspomaganie autonomii i niezależności życiowej uczniów (na miarę ich możliwości rozwojowych), przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych
Czas trwania przedsięwzięcia przewidziany jest na rok szkolny 2023/2024, z możliwością rozszerzenia o kolejne lata.
Zmiany w programie następować mogą w wyniku ankiety ewaluacyjnej na zakończenie pierwszego i drugiego okresu nauczania w danym roku szkolnym. Na podstawie jej wyniku zostanie oceniona skuteczność programu i jego wpływ na podniesienie jakości pracy uczniów.
Szczegółowe informacje na temat innowacji znajdują się u pana Krzysztofa Staszewskiego