CYBERBEZPIECZEŃSTWO

W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. JANUSZA KORCZAKA W MOSINIE 

Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skutecznie stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Cyberbezpieczeństwo - zgodnie z obowiązującymi przepisami to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 1560).
Najpopularniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni:
•    ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.),
•    kradzieże tożsamości,
•    kradzieże (wyłudzenia), modyfikacje bądź niszczenie danych,
•    blokowanie dostępu do usług,
•    spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
•    ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję.
Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:
•    zainstaluj i używaj oprogramowania przeciw wirusom i spyware. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym,
•    aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie),
•    aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki,
•    nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia,
•    nie korzystaj ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych, które nie mają ważnego certyfikatu, chyba że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna,
•    nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony),
•    co jakiś czas skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe - jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować
•    sprawdzaj pliki pobrane z internetu za pomocą skanera,
•    staraj się nie odwiedzać zbyt często stron, które oferują niesamowite atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, lub łatwy zarobek przy rozsyłaniu spamu)- często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia,
•    nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich,
•    nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych w formie otwartego tekstu – niech np. będą zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny,
•    pamiętaj o uruchomieniu firewalla,
•    wykonuj kopie zapasowe ważnych danych,
•    pamiętaj, że żaden bank, czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów/interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji,
Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie sposobów zabezpieczania się przed zagrożeniami to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi komputera, smartphona czy też usług internetowych.
Wszelkie porady bezpieczeństwa dla użytkowników komputerów dostępne są na:
•    witrynie internetowej CSIRT NASK – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającego na poziomie krajowym pod adresem: https://www.cert.pl/ouch;
•    witrynie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji pod adresem: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpieczenstwo;
•    publikacje za zakresu cyberbezpieczeństwa dostępne pod adresem: https://www.cert.pl;
•    stronie internetowej kampanii STÓJ. POMYŚL. POŁĄCZ pod adresem: https://stojpomyslpolacz.pl/stp/.
Kampania ma na celu zwiększanie poziomu świadomości społecznej i promowanie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

 

 

Kontakt do Pełnomocnika ds. cyberbezpieczeństwa wyznaczonego                                                                w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Mosinie:

  • Natalia Ratajewska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 783 479 791

 

Projekty e Twinning, które zdobyły krajową i europejską odznakę jakości
Uczestnikami wymienionych projektów byli uczniowie klas 1-7 z lekką
niepełnosprawnością. zadania projektowe były zgodne z podstawą programową .
Udział w projektach wpłynął na rozwój kompetencji kluczowych:
1. Porozumiewania się w języku ojczystym
2. Porozumiewania się w języku angielskim
3. Kompetencje informatyczne
4. Umiejętności społeczne i obywatelskie
5. Ekspresję kulturalną.

Projekt „104 małe kroki dla Litwy”- Krajowa Odznaka Jakości (KOJ)
Poznanie kraju sąsiadującego z Polska poprzez włączenie się w obchody urodzin Litwy upamiętnienia rocznicy odzyskania niepodległości, przekazanie gratulacji Litwie, przespacerowanie się 104 krokami dla Litwy, aktywność sportowa, plastyczna , muzyczna i taneczna dla Litwy.
Uczestnicy Projektu: Polska, Litwa, Albania, Rumunia, Chorwacja Jordania, Serbia, Portugalia, Włochy

Projekt „A train To Europe” Krajowa (KOJ) i Europejska Odznaka Jakości (EOJ)
Celem projektu było :rozwijanie słownictwa w języku ojczystym i angielskim związanym z pakowaniem walizki, podróży, poznanie krajów ( kuchni, przyrody i ciekawych miejsc) uczestniczących w projekcie, wymiana doświadczeń między krajami uczestniczącymi w projekcie. Poznawaliśmy kuchnię, tradycje , muzykę krajów uczestniczących w projekcie. Wybraliśmy się w wirtualną podróż do państw uczestników projektu. Odbyły się spotkania online z uczestnikami projektu. Projekt oprócz krajowej odznaki jakości zdobył także Europejską Odznakę Jakości.
Uczestnicy Projektu: Chorwacja, Grecja, Węgry, Włochy, Hiszpania, Turcja, Polska Tajemnicza wyprawa do Netolandii- KOJ Projekt skierowany był do uczniów klas 1-7 szkoły podstawowej.
Fabułą projektu polegała na stworzenie pełnej przygód gry, dzięki której uczniowie poznali podstawowe zasady bezpiecznego udziału w społeczności internetowej. Uczestnicy zostali przeniesieni do zadań pokoju zagadek. Młodzi uczestnicy projektu odbyli fascynującą podróż do Netolandii. Podczas tej wędrówki samodzielnie szukali odpowiedzi na zaszyfrowane zagadki. Zmierzyli się z zadaniami analogowymi i interaktywnymi. Uczniowie, wcielając się w detektywów, samodzielnie szukali odpowiedzi na zaszyfrowane pytania, wyjaśniali zagadki i szukali tropów dających rozwiązani  e tajemnic, tak by poznać zasady dotyczące bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Uczestnikami projektu było kilkanaście szkół z Polski. 

Nauka w słoiku – (KOJ)
Nadrzędnym celem tego projektu było pobudzenie ciekawości dzieci .
Ponadto celem projektu jest nauczanie przedmiotów ścisłych poprzez zabawne historie naukowe dla dzieci. Rozbudzałam w uczniach kreatywność poprzez eksperymenty np. „malowanie na mleku, skacząca kukurydza czy „kosmos w słoiku. Poprzez ten projekt zachęcałam do nauki za pomocą doświadczeń i eksperymentów, jednocześnie pomagając uczniom odkrywać świat nauki i demonstrować proces naukowy krok po kroku w zabawny i wciągający sposób.
Kraje uczestniczące: Turcja, Polska, Słowacja, Grecja, Macedonia Północna


Młody Turysta - pakowanie walizki podróżnej (KOJ)
„JUNIOR TOURIST” w bardzo prosty i zrozumiały sposób uczył młodszych uczniów bardzo ważnych pojęć związanych z turystyką, takich jak: środowisko, gastronomia, rozrywka, kultura, geografia, historia, zdrowie i dobre samopoczucie w czasie pandemii COVID-19 itp. Projekt opiera się na warsztacie „Walizka podróżna” zaprojektowanym przez doktoranta Grimba El, University of the Egean. Jest to program informacyjny i podnoszący świadomość w kwestiach związanych z „edukacją turystyczną”, czyli ma na celu zapewnienie uczestnikom aktywnego obywatelstwa – działającego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – oraz kreowanie świadomości turystycznej.
Kraje uczestniczące: Chorwacja, Grecja, Węgry, Włochy, Hiszpania, Turcja, Polska

Drużyna ekowojowników (KOJ)
W projekcie “Drużyna Ekowojowników” wzięło udział 31 nauczycieli i 302 uczniów z 20 placówek oświatowych z całej Polski. Celem projektu było kształcenie postaw proekologicznych wśród jego uczestników poprzez wykonywanie praktycznych działań. W trakcie projektu przeprowadziliśmy konkurs na oficjalne logo projektu, które było wykonane z materiałów do ponownego przetworzenia. Tworzyliśmy ozdoby wielkanocne metodą upcycling, które przesłaliśmy do innych szkół, napisaliśmy wspólnie e-komiksy i projektowy akrostych. Uczestnicy projektu świętowali również Dzień Ziemi (propozycje aktywności zostały wcześniej zebrane przez nauczycieli biorących udział w projekcie) oraz odbyli wycieczki po najbliższej okolicy. Chętni nauczyciele i uczniowie wykonali także dodatkowe zadania: założenie klasowych/szkolnych ogródków.
Na zakończenie projektu przygotowano tablicę Padlet z podsumowaniem działań zrealizowanych w jego trakcie.

Renata Pawłowicz, Edyta Juskowiak

 

 „Kuferek z pamiątkami” realizowali uczniowie  klasy 4a, 5b/6b oraz 1BPP naszego Ośrodka  wraz z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, razem 29 nauczycieli i 163 uczniów. Nadrzędnym celem tego projektu było poznanie tradycji i norm rodzinnych, rozwijanie zainteresowania dziedzictwem kulturowym, historią sztuki i kultury oraz nabywanie umiejętności informatycznych.  Uczniowie wyszukiwali cenne pamiątki rodzinne, dzięki którym poznawali historie swojej rodziny , następnie dzielili się opowieściami z uczniami partnerskich szkół. Efektem końcowym było stworzenie komiksu dla wybranej przez siebie najciekawszej historii rodzinnej.
Projekt otrzymał Odznakę Jakości!  Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Anna Załuska-Kwiatek

Violetta Olejnicka

 Projekt e Twinning „Kuferek z pamiątkami”

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To jest nagłówek 1 - może być tylko jeden na danej podstronie

Nagłówek 2 

Nagłówek 3 - stosowany np. przy podtytułach, śródtytułach

Nagłówek 4

Zasadniczy tekst napisany jest akapitem.

  • wypunktowania
  • wypunktowania
  • wypunktowania
  • wypunktowania

 

  1. Numeracja
  2. Numeracja
  3. Numeracja
  4. Numeracja

 

Uwaga - tekstów nie justujemy! Mogą być wyboldowane lub napisane kursywą.

W ramach zajęć kółka literacko-dziennikarskiego powstają teksty oraz prace plastyczne autorstwa uczniów Ośrodka tematycznie związane z różnymi wydarzeniami dnia codziennego, ze zmianami towarzyszącymi kolejnym porom roku, z ważnymi wydarzeniami w życiu szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju. Są to także wypowiedzi, dotyczące ważnych tematów w życiu każdego człowieka takich jak rodzina, przyjaźń, miłość, marzenia, rozterki, plany i wiele innych.

Autorzy dzielą się swoimi przemyśleniami na w/w tematy, relacjonują wydarzenia, w których brali udział, tworzą krótkie formy wierszowane często zilustrowane plastycznie.  Powstałe prace zamieszczane są również w szkolnej gazetce,, Notesik”.

Zajęcia powstały z myślą o budowaniu pozytywnej samooceny autorów poprzez możliwość zaistnienia, zaprezentowania swoich talentów, doskonaleniu ich umiejętności wypowiadania się na różne tematy, wzbogacaniu zasobu słownictwa, rozwijaniu wyobraźni.

  Ewa Malinowska

 

Radiowęzeł

Radiowęzeł

Od roku 2016 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym funkcjonuje radiowęzeł. Zestawy radiowęzłowe zostały zainstalowane na korytarzach oraz w salach lekcyjnych zarówno w budynku  przy ulicy Kościelnej jak i Topolowej.
Radiowęzeł szkolny spełnia funkcję zarówno informacyjną, rozrywkową jak i dydaktyczną. Poprzez  radiowęzeł nadawane są audycje cykliczne i okazjonalne, przekazywane są ogłoszenia bieżące. Pracując z mikrofonem oraz przygotowując się oraz występując w audycjach radiowych dzieci i młodzież naszego ośrodka mają możliwość zaprezentowania postępów w zakresie artykulacji oraz dykcji, wspomagać umiejętność czytania, przełamywać lęk przed wystąpieniami publicznymi. 


Radiowęzeł Topolowa - do tej pory odbyły się liczne audycje m.in.:
1. Cykl audycji patriotycznych związanych m.in. z 11 listopada, Świętem Konstytucji
3 maja - mających na celu wychowanie do wartości, budzenie uczuć
patriotycznych
2. Audycja: Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych
3. Audycja Mikołajkowa Niespodzianka
4. Audycja na pierwszy dzień wiosny 21 - go marca
5.  Hity Lat 70, 80, 90 tych – cyklicznie
6. Audycja Wielkanocna

Audycje przewidziane na rok 2022/23: 
Projekt 4 pory roku w wierszu i piosence:
1. Jesień w wierszu i piosence
2. Zima w wierszu i piosence
3. Wiosna w wierszu i piosence
4. Lato w wierszu i piosence

Radiowęzeł Kościelna – audycje:
Cyklicznie nadawane są słuchowiska związane z porami roku: „Wiosna w wierszu, parku i muzyce”, „Lato w wierszu, parku i muzyce”, „Jesień w wierszu parku i muzyce”, „Zima w wierszu parku i muzyce”.
Ponadto audycje związane ze świętami:
1. „Dzień Zwycięstwa”,
2. „Dzień Edukacji Narodowej”,
3. „Z kart historii – Konstytucja 3-go maja 1791”,
4. „Międzynarodowy Dzień Zmarłych”,
5. „Poetyckie Zaduszki”,
6. „Międzynarodowy Dzień Kobiet”,
7. „Dzień Chłopca”,

8. „Walentynkowa biesiada”,
9. „Dawne europejskie zwyczaje i obrzędy dnia zadusznego”,
10. „Połamańce językowe”,
11. „Wierszyki łamiące języki”,
12. „W rytmie karnawału – koncert ulubionych przebojów”,
13. „Międzynarodowy Dzień Muzyki Country”,
14. „Międzynarodowy Dzień Bluesa”,
15. „Cztery pory roku w przyrodzie i ogrodzie”,
16. „Czytanie bajek-wywiady z uczniami o bajkach”,
17. „Szkoła z witaminą”,
18. „Symbole wiosny”,
19. „Konkurs czytania na antenie”,
20. „Sport i rekreacja w regionie” i wiele innych.

Prowadzący audycje: Katarzyna Przybyła, Marzena Szczerbal – Topolowa, Dominika Czajkowska – Ziobrowska, Wiesława Lipiec – Kościelna - wraz z uczniami

 

 

 

 

Jeśli chcesz, odwiedź stronę, czytaj lub pobierz:

Szkolna Biblioteka Internetowa - www.wolnelektury.pl

Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej - www.literat.ug.edu.pl

Federacja Bibliotek Cyfrowych - www.fbc.pionier.net.pl

Otwórz Książkę - www.otworzksiazke.pl

Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa - www.wbc.poznan.pl

Literatura Staropolska - www.staropolska.pl

Europeana - www.europeana.eu

Projekt Gutenberg - www.gutenberg.org

Literatura.net - www.literatura.net.pl

Internetowa Encyklopedia PWN - www.encyklopedia.pwn.pl

Serwis Hamlet - www.hamlet.edu.pl

Czasopisma - www.egazety.pl

Biblionetka - www.biblionetka.pl

Cyfrowa Szafa - www.cyfrowaszafa.pl

Ibuk - www.ibuk.pl

Lubimy Czytać - www.lubimyczytac.pl

Czytamy Słuchając - www.czytamysluchajac.pl

Czytelnia Onet - www.kultura.onet.pl

Darmowe e-booki:

www.woblink.com

www.legimi.pl

www.ebooks43.pl

www.tylkodarmoweebooki.cba.pl

Portal Księgarski - www.ksiazka.net.pl

Internetowe Imperium Książki - www.iik.pl

Wirtualny Wszechświat - www.wiw.pl

Kulturalna Polska - www.klp.pl

Wydawnictwo Szkolne PWN - www.wszpwn.com.pl

Oficyna Wydawnicza Impuls - www.impulsoficyna.com.pl

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne - www.wsip.pl

Rynek Książki - www.rynek-ksiazki.pl

Korzystanie z Internetu powoli staje się dla nauczycieli, wychowawców, pracowników oświaty codziennością i nieodzownym narzędziem pracy. Uzyskują w ten sposób najbardziej aktualne informacje. Zadaniem każdej biblioteki, w tym szkolnej jest dostarczanie czytelnikowi źródła informacji. Obecna rzeczywistość społeczno-edukacyjna wymaga dostarczania informacji nie tylko w tradycyjnej postaci, jaką jest słowo drukowane. Dostęp do Internetu otwiera nowe możliwości, dlatego tak ważna jest umiejętność sprawnego poruszania się w sieci, szybkiego dotarcia do potrzebnych źródeł, a także niezwykle istotna umiejętność selekcji i krytycznej oceny wyszukanej informacji. Internet sam w sobie może być kompletnie nieprzydatny, jeśli nie potrafimy wyszukać interesującej nas informacji. Często zdarza się, że poszukujemy informacji z bardzo wąskiej dziedziny wiedzy, którą niełatwo znaleźć. Sieć stale się rozrasta i odnalezienie czegoś w gąszczu coraz większej ilości podawanej informacji staje się coraz trudniejsze. Serwisów internetowych godnych polecenia przybywa.

W wykazie przedstawione są strony WWW, których zawartość pozwoli zaspokoić edukacyjno-oświatowe oczekiwania użytkowników

Oto wybrane najciekawsze adresy WWW w Polsce.

http://www.eduforum.pl/modules.php?name=Kalkulator

http://e-learning.codn.edu.pl/index.php

http://www.lem.codn.edu.pl/

www.iplex.pl 

http://www.matematyka.wroc.pl/

http://www.eduseek.pl/ 

http://eduseek.ids.pl/

http://www.scholaris.pl

http://www.eduforum.pl/

http://www.eduinfo.pl/

http://www.edukacja.rz.pl/ 

http://www.profesor.pl/ 

http://www.edukacyjna.pl/

Od roku 2008 biblioteka prowadzi Wypożyczalnię Pomocy Dydaktycznych.

Zgromadzone w niej środki dydaktyczne Ośrodek otrzymał w ramach projektów współfinansowanych przez Unię  Europejską , których był beneficjentem.

Biblioteka zewidencjonowała przekazane nieodpłatnie pomoce i wypożycza pedagogom na różnorodne zajęcia z uczniami.

  • Pomoce dydaktyczne z projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Zakup nowoczesnego sprzętu ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dostawa środków dydaktycznych do szkół specjalnych, integracyjnych oraz oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych”
  • Pomoce dydaktyczne z projektu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Pomoce dydaktyczne do nauki języka angielskiego z projektu Powiatu Poznańskiego „Wykluczamy wykluczenie” w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.

Pliki do pobrania: