Sprawozdanie z realizacji projektów zaplanowanych w ramach realizacji NPRC edycja 2.0 na lata 2021-2025 Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.2

Beneficjentami zakupów dokonanych w NPRC w roku 2023 są uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej; Klasy 1aBS, 2a BS, 3aBS.
Zakupiono nowości wydawnicze, literaturę klasyczną, oraz literaturę historyczną, dotyczącą wydarzeń II wojny światowej. 

Główne cele NPRC
1. Promocja i popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
2. Aktywizacja czytelnicza środowisk lokalnych miast, miasteczek i wsi,
3. Wzrost atrakcyjności bibliotek, jako lokalnych ośrodków kultury,
4. Rozwój infrastruktury bibliotek, aktualizacja zbiorów bibliotecznych o nowości wydawnicze oraz nowoczesne formy książek i czytelnictwa)
5. Rozwój kompetencji pracowników bibliotek.
Zakupione książki na łączną kwotę 3 750,00
1. Antygona – Sofokles
2. Bogurodzica
3. Cały ten czas – Hania Czaban
4. Cieszę się, że moja mama umarła - Jennette McCurdy
5. Druga wojna światowa w pamięci kulturowej w Polsce – Jerzy Kałążny
6. Gdyby był za mną – Laura Nowlin
7. Gorzki smak jej wielkiej radości – Taheren Mafi
8. Iliada – Homer
9. Korytarz kości. Miasto duchów. Tom 2 – Victoria Schwab
10. Królewna. Rodzina monet. Tom 2. Część 1 – Weronika Marczak
11. Królewna. Rodzina monet. Tom 2. Część 2 – Weronika Marczak
12. Langer – Remigiusz Mróz
13. Love Cię Kaśka. Po drugiej stronie muru – Lucjan Momot


14. Ludzie na moście – Wisława Szymborska
15. Między nami. Wiersze zebrane – Jacek Kaczmarski
16. Najlepiej w życiu ma twój kot. Listy – Wisława Szymborska
17. Najpiękniejsze wiersze i piosenki – Agnieszka Osiecka
18. Nasz ostatni dzień – Adam Silvera
19. Never never – Colleen Hoover
20. Nieszczęście w szczęściu – Olga Rudnicka
21. Opowiem o tobie gwiazdom – Edyta Prusinowska
22. Perełka. Rodzina Monet. Tom 3. Część 1 – Weronika Marczak
23. Perełka. Rodzina Monet. Tom 3. Część 2 – Weronika Marczak
24. Perfect on paper – Sophie Gonzales
25. Pieśń o Rolandzie
26. Pokój motyli – Lucinda Riley
27. Skarb. Rodzina monet. Tom 1 – Weronika Marczak
28. Sprawa zaginionego markiza. Enola Holmes. Tom 1 - Nancy Springer

29. Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy Kulmowej do Szymborskiej
30. Tango – Sławomir Mrożek
31. Ten pierwszy ostatni dzień – Adam Silvera
32. The Gravity of Us – Phil Stamper
33. Truskawkowy blond – Edyta Prusinowska
34. Trzy kroki od siebie – Moki Daughtry
35. W pożyczonym czasie – Anna Szumacher
36. Wiersze prawie wszystkie. Tom 1 – Agnieszka Osiecka
37. Wiersze prawie wszystkie. Tom 2 – Agnieszka Osiecka
38. Wiersze wszystkie – Czesław Miłosz
39. Wszelki wypadek – Wisława Szymborska
Zrealizowane przez szkołę działania promujące czytelnictwo i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
1. Zasięgnięcie opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego w sprawie utworzenia listy zakupowej.
2. Dostosowanie godzin pracy biblioteki w sposób umożliwiający korzystanie z jej zasobów podczas ferii zimowych i letnich.
3. Realizacja projektów edukacyjno-czytelniczych z wykorzystaniem obecnego i nowo zakupionego księgozbioru:
 Prawda czasu, prawda ekranu – klasa II BS I stopnia
 Biblioteki świata – klasa I BS I stopnia
 Bibliotekarze i Bibliofile Wielkopolski – klasa II – III BS I stopnia

Konkursy:

 Ulubiony bohater filmowy – charakterystyka klasa I – III BS I stopnia
 Projekt plakatu promującego wybrana sztukę teatralną – Klasy I – III BS I stopnia
 Konkurs recytatorski –„Poeci Polskiego Romantyzmu”
4. Spotkanie z pracownikami Izby Muzealnej w Mosinie – „Wspomnień czar”- oglądanie pamiątek z okresu XX – lecia międzywojennego
5. Wizyta a Archiwum Państwowym w Poznaniu – zwiedzanie, oglądanie starodruków, zajęcia w pracowni konserwacji zbiorów.

Aleksandra Kozłowska

    

 

 

 

Z wizytą w Bibliotece Raczyńskich
Korzystając z oferty edukacyjnej Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu, uczniowie klasy 6a, 8a oraz 1a Szkoły Branżowej odwiedzili rozbudowany oraz zabytkowy gmach znajdujący się na Placu Wolności. Fundatorem tej pięknej biblioteki był oczywiście hrabia Edward Raczyński, którego portret wita wszystkich wchodzących do budynku. Biblioteka Raczyńskich jest samorządową instytucją kultury Miasta Poznania. Podczas oprowadzania po gmachu Biblioteki Raczyńskich uczestnicy zajęć wysłuchali krótkiego wykładu o historii Biblioteki i jej współczesnym funkcjonowaniu. Zgodnie ze statutem Biblioteka służy zaspokajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy i osiągnięć kultury; prowadzi działalność naukową i wydawniczą; organizuje czytelnictwo, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych; popularyzuje książki i czytelnictwo. Usługi biblioteczne świadczone są w nowoczesnym gmachu oraz 36 filiach na terenie Poznania. W strukturze Biblioteki znajdują się trzy muzea literackie: Mieszkanie-Pracownia Kazimiery Iłłakowiczówny, Muzeum Literackie Henryka Sienkiewicza, Pracownia-Muzeum Józefa Ignacego Kraszewskiego. Na zakończenie zwiedzania uczniowie wysłuchali krótkiego wykładu dotyczącego czytelników z niepełnosprawnościami oraz zapoznali się z materiałami przeznaczonymi dla czytelników z dysfunkcją wzroku.

Monika Bajstok, Monika Jankowska, Dorota Staszak, Aleksandra Kozłowska

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do zarządzenia

 

Załącznik nr 1 do zarządzenia

 

Regulamin Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego

 

  • 1. Wiodący Ośrodek Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczy w Mosinie zwany dalej WOKRO działa w ramach struktury Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im Janusza Korczaka w Mosinie.
  • 2. WOKRO prowadzi swoją działalność, 5 dni w tygodniu. Z usług WOKRO mogą korzystać dzieci i ich rodziny z terenu powiatu poznańskiego .
  • 3. Do szczegółowych zadań WOKRO realizowanych w ramach kompleksowego wsparcia rodzin z dziećmi, od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3. roku życia, należy:

1) prowadzenie doradztwa dla rodzin dzieci z niepełnosprawnością lub zagrożonych niepełnosprawnością, w tym:

  1. a) udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka,
  2. b) wskazywanie rodzicom właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej i specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, oraz możliwości wsparcia z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  3. c) wskazywanie rodzicom jednostek udzielających dziecku specjalistycznej pomocy, w tym podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych;

2) ustalenie poziomu rozwoju i funkcjonowania dziecka oraz potrzeb jego rodziny;

3) ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych wobec dziecka i jego rodziny, uwzględniających rozwijanie aktywności dziecka i jego uczestnictwa w życiu społecznym, oraz działanie na rzecz eliminowania barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w życiu codziennym – w przypadku gdy potrzeba ustalenia takich działań wynika z ustaleń;

4) zapewnianie usług terapeuty, fizjoterapeuty, psychologa, pedagoga, logopedy i innych specjalistów zatrudnionych w ośrodku oraz koordynowanie realizacji tych usług w przypadku świadczenia ich poza ośrodkiem ‒ jeżeli potrzeba tych usług wynika z kierunków i harmonogramu działań,

5) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu kompleksowego wsparcia, zwanego dalej „programem” – w przypadku gdy taka potrzeba wynika z kierunków i harmonogramu działań; w programie określa się: sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, eliminowania barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w życiu codziennym, w tym zajęć prowadzonych z dzieckiem i jego rodziną w wymiarze do 5 godzin tygodniowo, zakres i formy wsparcia rodziny dziecka w zakresie realizacji programu oraz sposób oceny postępów dziecka;

6) organizacja zajęć kompleksowego wsparcia dziecka i jego rodziny określonych w programie;

7) ustalanie, za zgodą rodziców dziecka, działań służących efektywnej realizacji celów określonych w programie, realizowanych poza ośrodkiem;

8) doradztwo w zakresie przystosowania warunków w miejscu zamieszkania dziecka do potrzeb dziecka oraz wykorzystania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu, zgodnie z programem;

9) ocenianie postępów dziecka oraz analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie w ramach programu oraz wprowadzanie, odpowiednio do potrzeb dziecka i jego rodziny, zmian w programie;

10) zbieranie i upowszechnianie informacji o:

  1. a) usługach, dostępnych na terenie powiatu, osobach i podmiotach wykonujących działalność leczniczą świadczących te usługi,
  2. b) zajęciach w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizowanych na terenie powiatu

11) prowadzenie akcji informacyjnych, w szczególności skierowanych do rodzin dzieci do 3. roku życia, dotyczących:

  1. a) prawidłowości rozwoju dziecka i wspomagania jego rozwoju,
  2. b) działalności prowadzonej przez ośrodek;

12) nawiązywanie współpracy odpowiednio z podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, ośrodkami pomocy społecznej oraz jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w celu realizacji zadań, oraz zapewnienia spójności oddziaływań wspomagających dziecko i jego rodzinę.

  • 4. 1. Zgłoszenia do WOKRO od rodziców dzieci uprawnionych przyjmuje Dyrektor Ośrodka oraz Koordynator WOKRO:
    1) pisemnego podania rodzica/opiekuna prawnego, składanego do Dyrektora Ośrodka;

2) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub innego dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność dziecka lub zagrożenie niepełnosprawnością;

 3) potwierdzenia zameldowania/adres zamieszkania dziecka.

  • 4. 2. Koordynator wraz z Zespołem WOKRO w porozumieniu z Dyrektorem Ośrodka po przeanalizowaniu dokumentacji, informacji uzyskanych od rodziców podczas rozmowy, wypełnionej ankiety, obserwacji oraz konsultacji z innymi osobami lub instytucjami udzielającymi wsparcie dziecku i jego rodzinie ustala kierunek i harmonogram działań oraz w razie potrzeby organizuje zajęcia kompleksowego wsparcia dziecka i jego rodziny.
  • 5. 1. Koordynator WOKRO w porozumieniu z Dyrektorem Ośrodka na podstawie ustalonych potrzeb i priorytetów wyznacza Specjalistę Wiodącego oraz Zespól terapeutów pracujących na rzecz dziecka i jego rodziny.
  • 5. 2. Specjalista Wiodący koordynuje oddziaływania terapeutyczne i udzielone wsparcie dziecku i jego rodzinie. Kontaktuje się z wszystkimi osobami i placówkami w celu prowadzenia spójnych działań. Prowadzi dokumentację dziecka. Organizuje spotkania Zespołu lub poszczególnych specjalistów z rodzicami w porozumieniu z Koordynatorem WOKRO.
  • 5. 3. W skład zespołu powoływani są specjaliści WOKRO odpowiedni dla najistotniejszych potrzeb dziecka i jego rodziny. W pracę Zespołu włączani są rodzice/prawni opiekunowie dziecka, wszystkie osoby oraz placówki zaangażowane w udzielanie wsparcia dziecku i jego rodzinie.
  • 6. Specjalista Wiodący wspólnie z Zespołem WOKRO i z innymi zaangażowanymi osobami opracowuje Program kompleksowego wsparcia dziecka i jego rodziny, w którym zostaje określony sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, eliminowania barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w życiu codziennym, określa rodzaj zajęć prowadzonych z dzieckiem i jego rodziną w wymiarze do 5 godzin tygodniowo, zakres i formy wsparcia rodziny dziecka w zakresie realizacji programu oraz sposób oceny postępów dziecka; Program zawiera również informacje o zasobach rodziny, czas jego trwania, zakres współpracy  z rodzicami, innymi osobami i placówkami, ocenę podejmowanych działań wspierających dziecko i jego rodzinę.
  • 7. Program i modyfikację programu są zatwierdzane poprzez podpis wszystkich członków zespołu pracującego z dzieckiem oraz rodziców dziecka.
  • 8. Członkowie Zespołu monitorują na bieżąco przebieg procesu wsparcia poprzez wpisy w dzienniku.
  • 9. 1. Koordynator WOKRO podpisuje z rodzicami kontrakt stanowiący załącznik do Regulaminu WOKRO.
  • 9. 2. Koordynator po stwierdzeniu potrzeby organizacji zajęć wsparcia dla dziecka i jego rodziny ustala plan zajęć, który jest przekazany rodzicom/prawnym opiekunom. Plan zajęć i spotkań ustalony jest zgodnie z harmonogramem pracy placówki w godzinach pracy danych specjalistów od poniedziałku do piątku od godziny 13.
  • 9. 3. Określone przez zespół formy pomocy i wymiar godzin są modyfikowane w zależności od potrzeb.
  • 9. 4. Zajęcia kompleksowego wsparcia dziecka i jego rodziny są prowadzone indywidualnie lub grupowo w zależności od stwierdzonych potrzeb.
  • 10. 1. Rodzic ma obowiązek poinformować koordynatora WOKRO o nieobecność dziecka na zajęciach co najmniej na godzinę przed rozpoczęcie zajęć oraz podać czas trwania nieobecności oraz jej przyczynę .
  • 10. 2. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach, nie ma możliwości przeprowadzenia (odrobienia) tych zajęć w innym terminie.
  • 10. 3. Jeżeli rodzic zgłosi nieobecność dziecka, która ma trwać dłuższy czas i jest spowodowana ważnym powodem (np. pobyt w szpitalu, turnus rehabilitacyjny) zajęcia mogą zostać przełożone na późniejszy termin za zgoda Dyrektora Ośrodka i osoby prowadzącej zajęcia.
  • 10. 4. Jeżeli nieobecność dziecka trwa dłuższy (3 zajęcia) czas bez podania istotnej przyczyny Dyrektor Ośrodka wraz z Zespołem może podjąć decyzje o zaprzestaniu organizacji zajęć.
  • 10. 5. Harmonogram zajęć realizowanych w ramach WOKRO opracowywany jest na okres co najmniej 1 miesiąca.
  • 11. 1. Zespół współpracuje z rodziną dziecka i udziela jej wsparcia. Ustala wspólnie mapę zasobów rodziny oraz najważniejsze, z punktu widzenia rodziców oraz funkcjonowania rodziny, problemy i trudności.
    § 11. 2. Zakres wsparcia może obejmować:

1) udzielania pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, wdrażania systemu nagród;

2) rozpoznawania zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania - opracowywania procedur postępowania z dzieckiem w sytuacjach trudnych;
3) udzielania instruktażu i porad oraz prowadzi konsultacje w zakresie pracy z dzieckiem - formułowanie zaleceń dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu;

 4) organizowania zajęć integracyjnych dla dzieci i rodziców;

 5) organizowania warsztatów dla rodziców;

6) przygotowania propozycji ćwiczeń z dzieckiem w domu;

7) identyfikowania i eliminowania barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
8) pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka;
9) pomocy w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

  • 12. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w placówce lub przedszkolu, w którym realizowane są zajęcia wczesnego wspomagania na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia z dnia 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, na podstawie porozumienia między Dyrektorem SOSW a dyrektorem w/w placówki.

 

 

 

 

 

 

Jeśli masz problemy w domu, w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i nie możesz sobie sam z nimi poradzić, jeśli potrzebujesz pomocy możesz anonimowo (bez podawania imienia i nazwiska) zadzwonić do osób dorosłych- specjalistów, którzy pomogą Ci w tych trudnych chwilach.

 

Numery pod które możecie dzwonić: 

 

Szanowni Państwo w ramach działań telefonów/infolinii specjaliści świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi

 

 

CYBERBEZPIECZEŃSTWO

W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. JANUSZA KORCZAKA W MOSINIE 

Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skutecznie stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Cyberbezpieczeństwo - zgodnie z obowiązującymi przepisami to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 1560).
Najpopularniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni:
•    ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.),
•    kradzieże tożsamości,
•    kradzieże (wyłudzenia), modyfikacje bądź niszczenie danych,
•    blokowanie dostępu do usług,
•    spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
•    ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję.
Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:
•    zainstaluj i używaj oprogramowania przeciw wirusom i spyware. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym,
•    aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie),
•    aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki,
•    nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia,
•    nie korzystaj ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych, które nie mają ważnego certyfikatu, chyba że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna,
•    nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony),
•    co jakiś czas skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe - jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować
•    sprawdzaj pliki pobrane z internetu za pomocą skanera,
•    staraj się nie odwiedzać zbyt często stron, które oferują niesamowite atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, lub łatwy zarobek przy rozsyłaniu spamu)- często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia,
•    nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich,
•    nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych w formie otwartego tekstu – niech np. będą zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny,
•    pamiętaj o uruchomieniu firewalla,
•    wykonuj kopie zapasowe ważnych danych,
•    pamiętaj, że żaden bank, czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów/interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji,
Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie sposobów zabezpieczania się przed zagrożeniami to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi komputera, smartphona czy też usług internetowych.
Wszelkie porady bezpieczeństwa dla użytkowników komputerów dostępne są na:
•    witrynie internetowej CSIRT NASK – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającego na poziomie krajowym pod adresem: https://www.cert.pl/ouch;
•    witrynie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji pod adresem: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpieczenstwo;
•    publikacje za zakresu cyberbezpieczeństwa dostępne pod adresem: https://www.cert.pl;
•    stronie internetowej kampanii STÓJ. POMYŚL. POŁĄCZ pod adresem: https://stojpomyslpolacz.pl/stp/.
Kampania ma na celu zwiększanie poziomu świadomości społecznej i promowanie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

 

 

Kontakt do Pełnomocnika ds. cyberbezpieczeństwa wyznaczonego                                                                w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Mosinie:

  • Natalia Ratajewska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 783 479 791

 

Projekty e Twinning, które zdobyły krajową i europejską odznakę jakości
Uczestnikami wymienionych projektów byli uczniowie klas 1-7 z lekką
niepełnosprawnością. zadania projektowe były zgodne z podstawą programową .
Udział w projektach wpłynął na rozwój kompetencji kluczowych:
1. Porozumiewania się w języku ojczystym
2. Porozumiewania się w języku angielskim
3. Kompetencje informatyczne
4. Umiejętności społeczne i obywatelskie
5. Ekspresję kulturalną.

Projekt „104 małe kroki dla Litwy”- Krajowa Odznaka Jakości (KOJ)
Poznanie kraju sąsiadującego z Polska poprzez włączenie się w obchody urodzin Litwy upamiętnienia rocznicy odzyskania niepodległości, przekazanie gratulacji Litwie, przespacerowanie się 104 krokami dla Litwy, aktywność sportowa, plastyczna , muzyczna i taneczna dla Litwy.
Uczestnicy Projektu: Polska, Litwa, Albania, Rumunia, Chorwacja Jordania, Serbia, Portugalia, Włochy

Projekt „A train To Europe” Krajowa (KOJ) i Europejska Odznaka Jakości (EOJ)
Celem projektu było :rozwijanie słownictwa w języku ojczystym i angielskim związanym z pakowaniem walizki, podróży, poznanie krajów ( kuchni, przyrody i ciekawych miejsc) uczestniczących w projekcie, wymiana doświadczeń między krajami uczestniczącymi w projekcie. Poznawaliśmy kuchnię, tradycje , muzykę krajów uczestniczących w projekcie. Wybraliśmy się w wirtualną podróż do państw uczestników projektu. Odbyły się spotkania online z uczestnikami projektu. Projekt oprócz krajowej odznaki jakości zdobył także Europejską Odznakę Jakości.
Uczestnicy Projektu: Chorwacja, Grecja, Węgry, Włochy, Hiszpania, Turcja, Polska Tajemnicza wyprawa do Netolandii- KOJ Projekt skierowany był do uczniów klas 1-7 szkoły podstawowej.
Fabułą projektu polegała na stworzenie pełnej przygód gry, dzięki której uczniowie poznali podstawowe zasady bezpiecznego udziału w społeczności internetowej. Uczestnicy zostali przeniesieni do zadań pokoju zagadek. Młodzi uczestnicy projektu odbyli fascynującą podróż do Netolandii. Podczas tej wędrówki samodzielnie szukali odpowiedzi na zaszyfrowane zagadki. Zmierzyli się z zadaniami analogowymi i interaktywnymi. Uczniowie, wcielając się w detektywów, samodzielnie szukali odpowiedzi na zaszyfrowane pytania, wyjaśniali zagadki i szukali tropów dających rozwiązani  e tajemnic, tak by poznać zasady dotyczące bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Uczestnikami projektu było kilkanaście szkół z Polski. 

Nauka w słoiku – (KOJ)
Nadrzędnym celem tego projektu było pobudzenie ciekawości dzieci .
Ponadto celem projektu jest nauczanie przedmiotów ścisłych poprzez zabawne historie naukowe dla dzieci. Rozbudzałam w uczniach kreatywność poprzez eksperymenty np. „malowanie na mleku, skacząca kukurydza czy „kosmos w słoiku. Poprzez ten projekt zachęcałam do nauki za pomocą doświadczeń i eksperymentów, jednocześnie pomagając uczniom odkrywać świat nauki i demonstrować proces naukowy krok po kroku w zabawny i wciągający sposób.
Kraje uczestniczące: Turcja, Polska, Słowacja, Grecja, Macedonia Północna


Młody Turysta - pakowanie walizki podróżnej (KOJ)
„JUNIOR TOURIST” w bardzo prosty i zrozumiały sposób uczył młodszych uczniów bardzo ważnych pojęć związanych z turystyką, takich jak: środowisko, gastronomia, rozrywka, kultura, geografia, historia, zdrowie i dobre samopoczucie w czasie pandemii COVID-19 itp. Projekt opiera się na warsztacie „Walizka podróżna” zaprojektowanym przez doktoranta Grimba El, University of the Egean. Jest to program informacyjny i podnoszący świadomość w kwestiach związanych z „edukacją turystyczną”, czyli ma na celu zapewnienie uczestnikom aktywnego obywatelstwa – działającego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – oraz kreowanie świadomości turystycznej.
Kraje uczestniczące: Chorwacja, Grecja, Węgry, Włochy, Hiszpania, Turcja, Polska

Drużyna ekowojowników (KOJ)
W projekcie “Drużyna Ekowojowników” wzięło udział 31 nauczycieli i 302 uczniów z 20 placówek oświatowych z całej Polski. Celem projektu było kształcenie postaw proekologicznych wśród jego uczestników poprzez wykonywanie praktycznych działań. W trakcie projektu przeprowadziliśmy konkurs na oficjalne logo projektu, które było wykonane z materiałów do ponownego przetworzenia. Tworzyliśmy ozdoby wielkanocne metodą upcycling, które przesłaliśmy do innych szkół, napisaliśmy wspólnie e-komiksy i projektowy akrostych. Uczestnicy projektu świętowali również Dzień Ziemi (propozycje aktywności zostały wcześniej zebrane przez nauczycieli biorących udział w projekcie) oraz odbyli wycieczki po najbliższej okolicy. Chętni nauczyciele i uczniowie wykonali także dodatkowe zadania: założenie klasowych/szkolnych ogródków.
Na zakończenie projektu przygotowano tablicę Padlet z podsumowaniem działań zrealizowanych w jego trakcie.

Renata Pawłowicz, Edyta Juskowiak

 

 „Kuferek z pamiątkami” realizowali uczniowie  klasy 4a, 5b/6b oraz 1BPP naszego Ośrodka  wraz z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, razem 29 nauczycieli i 163 uczniów. Nadrzędnym celem tego projektu było poznanie tradycji i norm rodzinnych, rozwijanie zainteresowania dziedzictwem kulturowym, historią sztuki i kultury oraz nabywanie umiejętności informatycznych.  Uczniowie wyszukiwali cenne pamiątki rodzinne, dzięki którym poznawali historie swojej rodziny , następnie dzielili się opowieściami z uczniami partnerskich szkół. Efektem końcowym było stworzenie komiksu dla wybranej przez siebie najciekawszej historii rodzinnej.
Projekt otrzymał Odznakę Jakości!  Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Anna Załuska-Kwiatek

Violetta Olejnicka

 Projekt e Twinning „Kuferek z pamiątkami”

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To jest nagłówek 1 - może być tylko jeden na danej podstronie

Nagłówek 2 

Nagłówek 3 - stosowany np. przy podtytułach, śródtytułach

Nagłówek 4

Zasadniczy tekst napisany jest akapitem.

  • wypunktowania
  • wypunktowania
  • wypunktowania
  • wypunktowania

 

  1. Numeracja
  2. Numeracja
  3. Numeracja
  4. Numeracja

 

Uwaga - tekstów nie justujemy! Mogą być wyboldowane lub napisane kursywą.

W ramach zajęć kółka literacko-dziennikarskiego powstają teksty oraz prace plastyczne autorstwa uczniów Ośrodka tematycznie związane z różnymi wydarzeniami dnia codziennego, ze zmianami towarzyszącymi kolejnym porom roku, z ważnymi wydarzeniami w życiu szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju. Są to także wypowiedzi, dotyczące ważnych tematów w życiu każdego człowieka takich jak rodzina, przyjaźń, miłość, marzenia, rozterki, plany i wiele innych.

Autorzy dzielą się swoimi przemyśleniami na w/w tematy, relacjonują wydarzenia, w których brali udział, tworzą krótkie formy wierszowane często zilustrowane plastycznie.  Powstałe prace zamieszczane są również w szkolnej gazetce,, Notesik”.

Zajęcia powstały z myślą o budowaniu pozytywnej samooceny autorów poprzez możliwość zaistnienia, zaprezentowania swoich talentów, doskonaleniu ich umiejętności wypowiadania się na różne tematy, wzbogacaniu zasobu słownictwa, rozwijaniu wyobraźni.

  Ewa Malinowska

 

Radiowęzeł

Radiowęzeł

Od roku 2016 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym funkcjonuje radiowęzeł. Zestawy radiowęzłowe zostały zainstalowane na korytarzach oraz w salach lekcyjnych zarówno w budynku  przy ulicy Kościelnej jak i Topolowej.
Radiowęzeł szkolny spełnia funkcję zarówno informacyjną, rozrywkową jak i dydaktyczną. Poprzez  radiowęzeł nadawane są audycje cykliczne i okazjonalne, przekazywane są ogłoszenia bieżące. Pracując z mikrofonem oraz przygotowując się oraz występując w audycjach radiowych dzieci i młodzież naszego ośrodka mają możliwość zaprezentowania postępów w zakresie artykulacji oraz dykcji, wspomagać umiejętność czytania, przełamywać lęk przed wystąpieniami publicznymi. 


Radiowęzeł Topolowa - do tej pory odbyły się liczne audycje m.in.:
1. Cykl audycji patriotycznych związanych m.in. z 11 listopada, Świętem Konstytucji
3 maja - mających na celu wychowanie do wartości, budzenie uczuć
patriotycznych
2. Audycja: Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych
3. Audycja Mikołajkowa Niespodzianka
4. Audycja na pierwszy dzień wiosny 21 - go marca
5.  Hity Lat 70, 80, 90 tych – cyklicznie
6. Audycja Wielkanocna

Audycje przewidziane na rok 2022/23: 
Projekt 4 pory roku w wierszu i piosence:
1. Jesień w wierszu i piosence
2. Zima w wierszu i piosence
3. Wiosna w wierszu i piosence
4. Lato w wierszu i piosence

Radiowęzeł Kościelna – audycje:
Cyklicznie nadawane są słuchowiska związane z porami roku: „Wiosna w wierszu, parku i muzyce”, „Lato w wierszu, parku i muzyce”, „Jesień w wierszu parku i muzyce”, „Zima w wierszu parku i muzyce”.
Ponadto audycje związane ze świętami:
1. „Dzień Zwycięstwa”,
2. „Dzień Edukacji Narodowej”,
3. „Z kart historii – Konstytucja 3-go maja 1791”,
4. „Międzynarodowy Dzień Zmarłych”,
5. „Poetyckie Zaduszki”,
6. „Międzynarodowy Dzień Kobiet”,
7. „Dzień Chłopca”,

8. „Walentynkowa biesiada”,
9. „Dawne europejskie zwyczaje i obrzędy dnia zadusznego”,
10. „Połamańce językowe”,
11. „Wierszyki łamiące języki”,
12. „W rytmie karnawału – koncert ulubionych przebojów”,
13. „Międzynarodowy Dzień Muzyki Country”,
14. „Międzynarodowy Dzień Bluesa”,
15. „Cztery pory roku w przyrodzie i ogrodzie”,
16. „Czytanie bajek-wywiady z uczniami o bajkach”,
17. „Szkoła z witaminą”,
18. „Symbole wiosny”,
19. „Konkurs czytania na antenie”,
20. „Sport i rekreacja w regionie” i wiele innych.

Prowadzący audycje: Katarzyna Przybyła, Marzena Szczerbal – Topolowa, Dominika Czajkowska – Ziobrowska, Wiesława Lipiec – Kościelna - wraz z uczniami